zondag 4 december 2011

The Lord Of The Rings: The Fellowship Of The Ring (2001)




Het is bijna kerst dus het kan niet lang meer duren of The Lord Of The Rings is binnenkort weer op televisie. Gelukkig ben ik niet afhankelijk van de televisie en kan ik elke dag van het jaar dit schitterende werkje opzetten. Toch houd ik me wel enigszins aan de traditie en kijk ik rond de kerst meestal alle drie de delen. Als ik in een depressieve of extreem passieve bui ben, lukt dat in één dag. Maar dat is wel flink doorzitten! Want de bioscoopversie van de trilogie duurt al dik 9 uur. De extended dvd edition duurt dik 11 uur en de pas uitgebrachte special extended blu-ray edition duurt een whopping 12 uur! The Lord Of The Rings is een mooi voorbeeld van hoe je de consument keer op keer kunt uitmelken met hetzelfde product. Voor straf heb ik deze gewoon weer gedownload!

Twaalf uur aan lopen, lopen, lopen, lopen en lopen. Door de mooie natuur. En soms actie, maar meestal niet. Het stramien van elk deel is: praten, lopen, lopen, brave Hendrikken, lopen, lopen, geneuzel, lopen, lopen, actie, eind. Bij deel drie wordt daar nog wat aan toegevoegd, namelijk drie extra einden. Of nog meer? In ieder geval duurt het nog 40 minuten voordat de film is afgelopen nadat die verrekte ring eindelijk in de vulkaan is gepleurd. Dat vond ik echt extreem irritant! Volgens mij was het een van de momenten dat ik bijna de bioscoop uit ben gelopen. En ik ging al niet graag naar de bioscoop. Onbegrijpelijk waarom ik naar alle drie de delen ben gegaan. Helemaal nadat ik me groen en geel had geërgerd aan deel 1. Wat ik trouwens in deel 2 nog eens dunnetjes heb overgedaan. En in deel 3 nog een keer. Is dat niet raar?

Veel lopen dus. En weinig humor. Heel weinig humor! Tijdens het kijken van deel 1 heb ik één grapje gezien. Maar die was niet echt grappig. Verder opvallend is het hoge bejaardengehalte/EO-gehalte van de films. Want waar is het bloed, de blote borsten, de grove taal, de vulgariteit? Oftewel: de redenen dat ik blij ben dat ik als volwassene zelf mag bepalen waar ik naar kijk! Misschien is dat nog wel het meest opvallende van de trilogie: de enorme braafheid. In die zin is The Lord Of The Rings extreem saai. Een van de redenen dat ik me zo heb zitten ergeren in de bioscoop. En als ik nou toch bezig ben, waar slaat dat hele verhaal van die ringen op? En waar zijn die andere vijftien ringen gebleven en kunnen ze daar dan niet wat mee? En waarom kon die Sauron überhaupt zo’n superring maken?

Goed, dit is natuurlijk allemaal niet even serieus bedoeld. Wat niet betekent dat het onzin is wat ik hierboven beweer. Er moet een korreltje zout bij. Of, zoals Robert Kranenborg zou zeggen, “een zoutje”. Er zijn veel goede dingen over deze films te zeggen, maar eigenlijk is dat veel minder leuk en interessant. Belangrijk bij het kijken van de films is dat je je overgeeft aan het fantasy genre, zeer traditioneel uitgevoerd. En als ik de films met kerst opzet, doe ik dat ook. En dan zie ik een groots sprookje met bijzondere landschappen, zeer slimme filmtechnieken en nog veel meer moois. En, als ik anderen goed begrijp, trouw aan het boek. Wat ik gelukkig niet heb gelezen. Want daar schijnt het ook vooral over landschappen te gaan. Was Tolkien eigenlijk tuinman? Acht uit tien!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten