donderdag 15 december 2011

Batman (1966)




Holy wowzers Batman! Lookout, it’s the Riddler! Kapow! Sploosh! Bloop! Thwack!

Het was precies zoals ik me herinnerde van de tijd dat de Batman serie uit de jaren zestig op Telekids werd uitgezonden. Toen vond ik het spannend en leuk, in ieder geval tot een bepaalde leeftijd. Daarna was het natuurlijk veel te kinderlijk, vond ik toen. Nu had ik vooral de verwachting een rariteit te zien te krijgen. En dat kreeg ik! Wowzers! Meerdere keren moest ik hardop lachen door de extreme debiliteit van deze film, fantastisch! Natuurlijk zijn er vele domme films die slecht gemaakt zijn, maar Batman is overduidelijk buitencategorie: vintage-retro sixties rariteit.

Om een beetje een beeld van de film te krijgen, beschrijf ik de openingsscène. Batman en Robin worden opgeroepen om een schip in nood te redden. Vanuit de studeerkamer komen ze via de Batpoles in de Batcave. In de rit naar beneden halen ze een hendel over waarbij een bordje staat met “instant costume changer”. In hun outift gaan ze met de Batmobiel naar de Batcopter en boven zee laat Robin de Batladder naar beneden. Gelukkig zit er een bordje aan de Batladder (met “Batladder”) erop, anders zou je je nog vergissen in wat het is. Het is trouwens gewoon een touwladder. Batman klimt naar beneden maar dan verdwijnt het te redden schip opeens en Batman hangt met ladder en al in het water. Hahaha! Denkt Robin. Maar als hij Batman weer omhoog wil halen, blijkt hij een enorme haai aan zijn been te hebben! Grijp de SharkRepellant Robin! Okidoki Batman. In het rekje met spuitbussen staat trouwens ook een spuitbus met anti walvis spray (?!?!). Door heldhaftig werk van Robin weet hij de spray aan Batman te geven en kan hij zijn been bevrijden uit de bek van de haai. Maar op het moment dat de haai in het water valt, ontploft hij! Pfoei, dat liep nog maar net goed af! Wat zou hier aan de hand zijn? Is dit het werk van The Joker? Wat is de connectie met The Riddler? Heeft CatWoman hier iets mee te maken? En waarom laat The Penguin niks van zich horen? Je ziet het allemaal in: Batman! Teu-deu-deu-deu-deu-deu-deu-deu-deu-deu-deu! Batman!

Meer woorden hoef ik er niet aan vuil te maken. Hilarisch voor wie van rariteiten houdt en bekend is met de serie, 8 uit 10, gewoon omdat het zo ongelooflijk debiel is. Oh, en het tegen de muur oplopen zit er ook gewoon weer in, klassiek!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten