dinsdag 28 februari 2012

Tower Heist (2011)




Bij de titel Tower Heist dacht ik aan een actiefilm, iets met een kaping van een groot gebouw. Of iets met vuur, zoals The Towering Inferno (aanrader!). Duidelijk een kwestie van niet goed opletten want “heist” betekent volgens mij gewoon overval in het Engels. Of in ieder geval iets met stelen wat een hoop gedoe is. Eerst dacht ik dus actie. En in de loop van de film wist ik dat het een “heist” film was. Maar tijdens de voortiteling dacht ik nog wat anders: een comedy. Want niemand minder dan Ben Stiller en Eddie Murphy spelen in deze film. Maar nee, ook dat is niet het geval. Ik vond het in ieder geval niet grappig. Oké, oké, ik heb wel weer een paar keer stiekem gegniffeld.

Ik dacht dus eerst actie, toen comedy en toen heist. En voila wat zegt imdb? Action-comedy-crime. Maar! Eigenlijk is het none of the above. Wel extreem braaf. Geen seks, geen gevloek, geen platte grappen, geen poep en geen racisme. En dat in combinatie met Eddie Murphy. Dat mag wel in de krant! Ik dus bellen naar de krant, bleken ze allang op de hoogte te zijn en helemaal niet geïnteresseerd te zijn in dit soort nieuws. Toen heb ik maar even geïnformeerd hoe het met Prins Friso was, maar daar konden ze jammergenoeg niets over vertellen. Ik heb geadviseerd hier direct een artikel over te schrijven, wat ze (weer) ter harte zouden nemen.

Een eigenaardige film vond ik dit. Ik kreeg vooral de indruk dat zowel Ben Stiller als Eddie Murphy expliciet afstand wilde nemen van de typetjes die ze altijd spelen. Het zogenaamde Swiebertje-effect. Heb ik het daar al eens over gehad? Boeiend hoor! (letterlijk) En weer terug naar de kern van het verhaal. Het flappert lekker alle kanten op vandaag. Het is ook allang bedtijd.

Oké, raar dus. Namelijk niet echt grappig of typisch flauwe Amerikaanse humor. Ook geen echte actie: er wordt niet geschoten of achtervolgd. Ook opvallend (en het enige grote pluspunt van deze film): geen romantische side-story! Eigenlijk helemaal geen romantiek of andere side-story’s. Het geheel komt daardoor erg on-Hollywood over. Ook raar is de enorme braafheid, zonder moralistisch te worden. Ook erg on-Hollywood.

Verrek, ik heb nog niks over het verhaal gezegd! Verhaal: Een groepje knakkers wordt opgelicht en besluit om het geld terug te stelen uit het gebouw waar ze altijd hebben gewerkt. De oplichter wordt trouwens zeer goed vertolkt door Alan Alda (MASH de serie), een echte rotzak! Murphy speelt een niet grappige dief en is niet grappig. Dat werkt dus niet.

Conclusie: a-typische Hollywoodfilm die niet interessant is behalve als je een a-typische Hollywoodfilm wil zien. Saai ook, eigenlijk is het de kinderversie van Ocean’s Eleven zonder grapjes. Omdat mijn popcorn mislukt was voor straf 5 uit 10.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten