zaterdag 3 maart 2012

Seeking Justice (2011)




Laura en Will (Nicholas Cage) zijn een gelukkig getrouwd stel. Als Laura op een nacht bruut verkracht wordt, biedt een onbekende man, Simon (Guy Pearce), aan om de verkrachter voor Will om te brengen. Will zou hier slechts een paar kleine dingetjes voor terug hoeven te doen. Na zes maanden laat Simon weer van zich horen met een verzoek. Na wat eenvoudige opdrachten wordt Will gevraagd iemand te vermoorden. Als hij in de eerste instantie weigert, ontdekt hij dat hij niet zo gemakkelijk onder zijn afspraak uitkomt. En dan raakt hij steeds verder verstrikt in een duister en gevaarlijk complot in een poging zijn onschuld te bewijzen…

Dat is nog eens een andere boeg, niet? Een nette en serieuze verhaalsbeschrijving, ik denk een unicum voor mijn blog. Het voelt ook direct als dertien in een dozijn, een beetje als erwtensoep van Unox. Wel degelijk (niet: weldegelijk). Alhoewel, ik zou Unox-soep niet degelijk willen noemen. Voornamelijk omdat het alleen maar zout is en niet gezond volgens mij. Als je echt lekkere erwtensoep wilt, maak het dan zelf! Of kom het een keer bij mij eten in de winter, ik kan vrij goed erwtensoep maken. Momenteel is het echter niet het weer voor erwtensoep. Maar wie weet, als je me eens aardig vraagt. Erwtensoep wordt trouwens ook wel snert genoemd. En niet alleen de erwtensoep van Unox.

Seeking Justice is gewoon een thriller. Erg basic met alle verplichte ingrediënten: een complot, dingen zijn niet wat ze lijken te zijn (of is dat altijd bij een complot?), moord, gepakt worden en weer ontsnappen, politie op de hielen en onduidelijkheid over het verhaal tot op het laatst. En wat betreft het laatste, slaagt deze film daar wat mij betreft best goed in. Misschien ook doordat ik niet vol aandachtig zat te kijken waardoor ik niet alle verplichte thriller-scripts aan het afgaan was in mijn hoofd. Het betrekkelijk niet-voorspelbare verloop wordt trouwens uiteindelijk geheel teniet gedaan door een extreem cliché en daardoor irritant einde.

Als je groot fan bent van Nicholas Cage en thrillers is deze film de moeite waard. Hij is ook de moeite waard als je echt niet meer weet wat je moet kijken en je op je katerzondag per sé een thriller wilt kijken. Andere redenen om deze film te kijken, kan ik niet bedenken. En dat geldt ook voor Unox erwtensoep. Ik geef deze film wel een hoger cijfer dan de soep, 6 uit 10.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten