maandag 2 januari 2012

Super Shark (2011)




Al dat klussen en verhuizen is mooi ten koste gegaan van mijn film-hobby. En de feestdagen hielpen ook niet. Gelukkig is het allemaal weer voorbij en kan er in mijn nieuwe huis gewoon weer naar de meest belachelijke vehikels kijken. Heerlijk!

Dus ik trap het jaar af met een film die mogelijk niet meer geëvenaard gaat worden. Nou ja, dat is wel heel sterk om te beweren. Helemaal in dit genre, want het afgelopen jaar heb ik, inclusief dit exemplaar, vier stuks debiele-haaien-onzin gezien: Sharktopus, Mega Shark VS Crocosaurus en Mega Shark VS Giant Octopus. En nu dus Super Shark. In de eerste instantie dacht ik dat de naam sloeg op het enorme formaat van de haai, zo groot als een onderzeeër. Tijdens het kijken vroeg ik me af of het de grootste was die ik een film had gezien. Maar toen de haai een straaljager uit de lucht wist te koppen, wist ik dat het niet zo was. Mega Shark wist namelijk een Boeing naar beneden te halen, en die is toch echt een stuk groter!

De titel slaat dus niet op het enorme formaat van de haai maar op zijn “super” powers. Hij kan namelijk vliegen (heel hoog uit het water springen) en over het strand lopen. Vooral het laatste is op het eind hilarisch in beeld gebracht als de haai als een soort wurm zich voortbeweegt over het strand. Een andere superpower van deze haai is dat hij bulletproof is. Een fraai stukje evolutie. Maar hoe dat dan werkt, wordt niet uitgelegd. Gelukkig maar, dat is nergens voor nodig met zulke onzin.

Van te voren had ik niet verwacht dat ik Super Shark zou afkijken. Maar na vijf minuten begreep ik dat deze film van een ongekend niveau was. Dat kan ook niet missen met een enorm brullende haai. Wroaaaarrrr! Geanimeerd natuurlij. Vrij slecht natuurlijk. Ook vrij debiel was het acteerwerk. En een of andere Missverkiezing. Blijkbaar hadden de makers een excuus nodig om bevallige dames in beeld te brengen. Low budget bevallige dames dan wel. Met andere woorden: niet erg bevallig. Des te beter voor deze film! Het toppunt was het gevecht tussen een lopende tank en de haai waarbij de tank de haai een trap gaf, wie kan beweren dat hij dat ooit eerder in een film gezien heeft?!?

Als dit een voorteken is van de films die 2012 gaat brengen, kan mijn jaar niet meer stuk! Een betere inwijding van het filmjaar in mijn nieuwe huis had ik bijna niet kunnen wensen: 8 uit 10.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten