maandag 18 juni 2012

God Bless America (2011)




In de tijd dat ik nog flink dronk kwam het geregeld voor dat ik met een enorme kater in combinatie met enige ontremming op zaterdagmiddag in een veel te drukke Albert Heijn boodschappen moest doen. De Albert Heijn op de Voorstraat in Utrecht is een veel te kleine supermarkt die op zaterdagmiddagen vooral studenten aantrekt die aangesloten zijn bij een studentenvereniging. Het concept van een studentenvereniging is afstotelijk en de studenten in de bewuste Albert Heijn zijn daar een prima voorbeeld van: kakkerige Ufjes in hun gore joggingbroeken zonder enig vermogen andere mensen waar te nemen. Of hun mannelijke tegenhangers: lullo’s. Beide exacte voorbeelden van wat er mis is met deze wereld.

Hoe dan ook, op zaterdag met een kater en dronken in een te drukke Albert Heijn terwijl het zweet me uitbreekt en ik het trillen en mijn angsten van de drank probeer buiten mijn beleving te houden. Eigenlijk ben ik al kwaad voordat ik een voet in de winkel heb gezet, misschien door een of andere mongool die op straat niet uitkijkt, misschien gewoon omdat ik een kater heb. Omdat het zaterdag is, moeten we redelijk wat boodschappen doen dus hebben we een winkelwagentje nodig. Eigenlijk is de winkel daar te klein voor. Ik voel woede in me opkomen als ik het “stemgeluid” van een schorre kaktrut hoor die een of ander kutverhaal staat op te hangen. De irritatie wordt moeilijk om onder controle te houden als ik mijn winkelwagentje tussen een groepje blonde Ufjes en de courgettes probeer te duwen. Natuurlijk gaan ze niet aan de kant, de wereld draait toch geheel om hen? Ik mopper net iets te hard waardoor ik nog wat chagrijnige blikken naar me toegeworpen krijg. Ik worstel me verder door de winkel tot er een of andere langzame trut het hele gangpad in beslag neemt omdat ze niet doorheeft dat het fucking druk is en er verschillende mensen zijn (ik!!!!) die er zo snel mogelijk weer uit willen. Ik mopper hardop maar het heeft geen zin. De trut neemt gewoon haar tijd. Het is trouwens geen Ufje, maar gewoon een vrouw van een jaar of vijftig. Nog erger. Grappend zeg ik tegen mijn huisgenoot dat ik het haar het liefst een harde beuk wil geven met mijn winkelwagentje. Blijkbaar onvoldoende in staat om mijn impulsen onder controle te houden, rijd ik vrij hard met mijn wagentje tegen haar enkels. Auw! Zegt de mevrouw geïrriteerd. Bedoelt ongemeend zeg ik sorry en werk ik me in hoog tempo door de rest van de winkel. Thuis kruip ik weer in bed en vervloek ik alle mensen die geen aandacht voor hun omgeving hebben en neem ik mij voor nooit meer te drinken.

Behalve de Ufjes in de Albert Heijn op zaterdag zijn er nog verschillende andere categorieën kutmensen. Bejaarden die op het drukste moment van de week boodschappen gaan doen bijvoorbeeld. Kan dat niet op enig ander moment van de week?! Mensen met kinderen (in het algemeen) en specifiek ouders die hun kinderen in de kinderwagen op zaterdag mee naar de markt moeten nemen. Why?! Zaterdag was er een moeder die een fucking dubbele kinderwagen over de Oudegracht aan het duwen was aan de kant waar ook de bloemenstalletjes staan. Zo van: omdat ik kinderen heb, ben ik het centrum van het universum en hoef ik totaal geen rekening meer te houden met de rest van de wereld. Nog erger zijn ouders die niet kunnen opvoeden en wier kinderen de hele dag op straat lopen te gillen totdat het natuurlijk een keer uit de hand loopt. Verder: mensen in rolstoelen op drukke momenten, mensen die een fiets lopend aan de hand meenemen tijdens de Koninginnemarkt, mensen die niet opletten in het verkeer en eigenlijk: mensen in het algemeen!

Zo, dat lucht wel een beetje op. Ik ben geen misantroop maar kan me ontzettend ergeren aan mensen die geen oog hebben voor anderen en er stilzwijgend van uitgaan dat anderen dat wel doen. Daar gaat deze film een beetje over. Maar misschien nog wel meer over mensen die gemeen zijn, mensen die angst zaaien, mensen die oppervlakkig zijn, mensen die bijdehand zijn en mensen die onbeschoft zijn. De MTV-generatie, Amerikanen dus.

Op een dag wordt Frank wakker en heeft hij er genoeg van. Op MTV ziet hij een zestienjarig meisje die een hysterische aanval krijgt als ze de verkeerde auto krijgt voor haar verjaardag. Hij rijdt naar haar school en schiet haar dood. Gebeurde dat nu echt? Jawel! Vervolgens pikt hij zijn partner in crime op in de vorm van een zeventienjarig meisje en samen trekken ze door Amerika als Natural Born Killers die bijdehante mensen afknallen. Heerlijk!

Een compromisloze film, op momenten “brutal”. Verder goede teksten van de hoofdrolspeler die wat mij betreft precies aankaart wat er mis is met de wereld van vandaag. Verder grappig, geen standaard verhaal en gewoon goed. En aan het einde? Dan is de film gewoon afgelopen, geen gezeik aan de dijk. 8½ uit 10.

p.s. De regisseur is Bobcat Goldthwait, Zed uit Police Academy met die hoge, piepende stem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten