donderdag 28 juni 2012

Young Adult (2011)




Komedie is een breed begrip. Maar is komedie wel een begrip? En wat is een begrip eigenlijk? In dit geval trouwens geheel niet relevant, met de openingszin wilde ik alleen laten weten dat er veel variatie is in het komediegenre. Maar dat is zo omslachtig om te zeggen. Vandaar: komedie is een breed begrip. Er is vrij veel komedie in omloop die niet om te lachen is. Verwar omloop hier niet met Omloop, de straat waar ik tot januari 2012 woonde. Als je je toch had vergist, geeft niets, de zin klopt met beide betekenissen van het woord.

Blijkbaar hoeft komedie niet per sé om te lachen te zijn. Eventueel kan het ook iets met smaak te maken hebben, maar dat durf ik te betwijfelen. Ik heb zeer goede smaak wat betreft humor. Daarnaast ben ik zelf ook zeer grappig. Young Adult vond ik niet zo grappig. Er zat weinig humor in die om te lachen was. Toch moest ik op een paar momenten wel hardop lachen en/of gniffelen. Ik denk dat Young Adult in het genre zwarte komedie valt, maar daar is geen vakje voor op IMDb. En zwarte humor is wat mij betreft het voorbeeld van humor die niet om te lachen is. Alhoewel, ik moet nu aan een vriend denken die kan schateren om zwarte humor. Maar die is ook een beetje raar.

Young Adult gaat over Mavis (Charlize Theron). Nu spookschrijver van pulpboekjes voor jongeren, toen hèt populaire meisje van de middelbare school. Alhoewel velen haar aanbaden en aanbidden, is haar leven blijkbaar niet over rozen gegaan. Ze heeft een enorme plaat voor haar kop en zuipt als een tempelier. Mavis is een treurig geval, het is overduidelijk dat ze veel verdriet met haar meedraagt. Als ze op een dag een geboortekaartje krijgt van haar vroegere schoolliefde, besluit ze, in een ultieme poging haar verdriet van haar lege leven weg te maken, terug te gaan naar haar geboortedorp om haar jeugdvlam terug te winnen. Met de te verwachten pijnlijke gevolgen en situaties.

Een film met Charlize Theron is natuurlijk altijd goed omdat ze gewoon lekker is. Maar niet echt in deze film. In Young Adult laat ze (opnieuw) zien dat ze ook echt kan acteren. Prettig dat ze soms van het Hollywoodpad afwijkt om in een echte film te spelen. In dat kader is vooral haar hoofdrol in Monster (2003) memorabel. Als iemand me er niet op had gewezen, had ik me niet gerealiseerd dat het hier gaat om dezelfde actrice. Young Adult is verder noemenswaardig omdat het van de regisseur is van Juno (2007) en Thank You For Smoking (2005) en de schrijver van Juno. Als ik dit zo opschrijf, realiseer ik me dat ik Juno eigenlijk niet zo geweldig vond. Thank You For Smoking vond ik dan wel weer goed.

Over het geheel genomen vond ik Young Adult redelijk. Het verhaal is wat voorspelbaar, positief is dat grote clichés worden vermeden. Verder waren er een aantal momenten waar ik om moest lachen en een paar scènes die me raakten. Het verhaal is wat standaard maar de film vermijdt clichés en extremiteiten. Ik volg IMDb voor de beoordeling en kom op een 6,6(6). Verder merk ik op dat deze film een aanrader is voor de liefhebbers van het genre gevoelige zwarte komedie waar wat mij betreft ook Juno onder valt. Young Adult is echter een stuk minder luchtig en vrolijk dan haar voorganger, Juno is volwassen geworden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten