zondag 8 juli 2012

To Catch A Killer (1992)




Ik begin maar vast te schrijven want deze film duurt nog anderhalf uur en het schiet niet heel erg op. Dat betekent trouwens niet automatisch dat het een slechte film is. Het is meer dat als ik vast begin met schrijven ik toch nog productief ben tijdens het televisiekijken. Zo sla ik twee vliegen in één klap. Of, zoals de Amerikanen zeggen, kill two birds with one stone. Maar dat vind ik eigenlijk nogal bloederig. Wel toepasselijk voor het onderwerp van de film. Toch gaat het me te ver om een vogel dood te maken met een steen. Laat staan twee. Ik vraag me trouwens af hoe dat in zijn werk gaat. Dan zou je heel goed moeten kunnen gooien of de vogel eerst moeten vangen. Twee vliegen in één klap vind ik een stuk minder vergezocht. Desalniettemin is dat ook niet erg waarschijnlijk.

To Catch A Killer is een tv-film. Dat betekent een laag budget, niet spectaculair, vrij langzaam en meestal moeilijk te vinden op internet. En als je 'm dan vindt, word je geconfronteerd met de kwaliteit van VHS en ben je blij met de hedendaagse technologie van dvd en blu-ray. To Catch A Killer doet nog een schepje bovenop het hele tv-film concept door de gebeurtenissen van tien dagen over drie uur film uit te smeren. En ondanks dat de onderhavige politiezaak zeer interessant is, is het resultaat toch erg traag en na dik anderhalf uur ronduit saai.

De genoemde politiezaak is het onderzoek naar seriemoordenaar John Wayne Gacy. Waargebeurd en als Wiki enigszins betrouwbaar is, een waarheidsgetrouwe film. Gacy misbruikte en mishandelde/martelde tussen 1972 en 1978 minstens 33 jonge jongens die hij vervolgens vermoordde. Zesentwintig slachtoffers begroef hij in de kruipruimte onder zijn huis. Gacy werd gerespecteerd in zijn gemeenschap, hij had een succesvol bouwbedrijfje, deed veel vrijwilligerswerk voor de Democratische Partij en trad op als Pogo de clown voor kinderen. Van het laatste raad ik aan om op Google even zijn foto op te zoeken. Clowns zijn sowieso eng maar dit is wel een zeer naar exemplaar. Zeker als je in gedachten houdt  hoe ziek Gacy was.

Psychopaten heb je in allerlei soorten en maten, Gacy is een mooi voorbeeld van The Mask Of Sanity. Een prototypische gladde prater en in zijn jeugd ernstig mishandeld en gekleineerd door zijn vader. Waarschijnlijk homoseksueel, alhoewel hij zelf beweerde biseksueel te zijn. Illustratief de gevangenzetting van Gacy in 1969. Hij werd veroordeeld tot tien jaar gevangenisstraf wegens verkrachting van een jongeman. Hij gedroeg zich echter zo voorbeeldig dat hij na anderhalf jaar met voorwaardelijk ontslag ging. Diagnostisch zou ik een mooi ingewikkeld verhaal over Gacy kunnen ophangen, maar dat doe ik niet. Ik denk in ieder geval dat hij na zijn eerste veroordeling gedacht heeft dat hij de mannen die hij verkrachtte of aanrandde beter kon vermoorden, dan had hij geen last meer van ze. Ik denk verder dat de delicten op psychodynamisch vlak (ook) het doel hadden de nare relatie met zijn geïnternaliseerde vader te herstellen.

Het verhaal van John Wayne Gacy is fascinerend maar To Catch A Killer gaat eigenlijk niet over Gacy maar over de politie die de moorden onderzoekt. De film is een mooi feitenrelaas maar wel erg traag en ook nog langdurend. Om iets meer te voelen van wat Gacy mogelijk deed in het contact met anderen, raad ik Dear Mr. Gacy (2010) aan. To Catch A Killer komt niet hoog op mijn lijstje, ik maak er een 6½ van omdat ik het geheel wel goed vind als neutrale beschouwing van het onderzoek naar Gacy. Next up: Gein!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten