donderdag 26 juli 2012

Man On A Ledge (2012)




Wat voor weer zal het zaterdag worden? De voorspellingen zijn niet al te gunstig maar eerlijk gezegd ben ik niet altijd even onder de indruk van predicties over het weer. Zeker niet als een onderdeel van de verwachting is dat het wisselvallig weer wordt. Dan zitten ze er altijd naast. Want meestal is het dan prima weer. Of regent het de hele dag. Of is dat nou juist wisselvallig? In de film is het trouwens best goed weer. De hoofdrolspeler draagt wel een lange regenjas maar het ziet er naar uit dat het zonnig is. Misschien niet al te warm. Alhoewel een van de vrouwelijke acteurs op een gegeven moment in haar string en bh staat. Niet buiten hoor, want daar is het niet warm genoeg voor. De reden dat ze in haar ondergoed staat, is dat de film dan beter verkoopt bij de doelgroep. Ik denk jonge mannen ergens in de range van 16 tot en met 36. Ik vind het in ieder geval prima om naar te kijken. Het duurde wel wat kort en het had na verloop van tijd wel meer bloot mogen worden.

Iets anders waar deze film zich door kenmerkt, is het gebruik van gebouwen. Er zijn er meerdere te zien. De twee belangrijkste zijn hoge gebouwen. Ook wel flats genoemd. Heten hoge kantoorgebouwen ook flats? Bij een flat denk ik eerder aan een hoog gebouw waar mensen in wonen. Als het alleen is om in te werken zou ik het eerder een kantoorflat noemen. Dat is toch echt wat anders. De grootste flat van Nederland staat in Zeist. De L-flat in de wijk Vollenhoven. Dan zou je denken: dat moet wel een hoge flat zijn. Maar nee hoor. Het is een hele brede flat. In een L vorm. Van bovenaf gezien hè. De film speelt zich trouwens niet af in Zeist. Wel in een flat. Ik heb nog nooit een speelfilm gezien die zich afspeelt in Zeist. Zombie Honeymoon is trouwens wel gedeeltelijk opgenomen in Zeist. Maar die gaat dan weer niet over flatgebouwen. Man On A Ledge ook niet.

Het belangrijkste van Man On A Ledge is het gebruik van telefoons en walkie-talkies. Als je het laatste letterlijk vertaalt, is het loopie-praatie. Wat een debiele naam voor een apparaat. Het zou zo uit het Zuid-Afrikaans kunnen komen. Maar dat zou onwaarschijnlijk zijn. Dan zouden de Engelsen het debiele woord loopie-praatie letterlijk hebben overgenomen en vertaald. En ondanks het feit dat Nederlands eigenlijk de moedertaal is van alle talen, gaat dit scenario mij zelfs een beetje te ver.

Er zit een mug op mijn muur. Als ik hem dood zou drukken of slaan, komt er allemaal prut en bloed op mijn stucwerk. Dus doe ik het niet, want ik wil geen vlek op mijn muur. Bij mijn fornuis zitten wel allemaal vlekken op de muur. Dat is gekomen doordat ik een keer met mijn hoofd de met een magneet bevestigde kookwekker van mijn afzuigkap kopte en in de rode pastasaus belandde. Gevolg: overal rode pastasaus. En de wekker deed het niet meer. Er was trouwens niets van te proeven, dat er een wekker in de saus had gezeten. Stond ook niet in het recept.

Nog even de film. Crime/actie, kruising tussen The Negotiator (1998) en Inside Man (2006). Een man wil zijn onschuld bewijzen en een bankoverval. In het begin redelijk interessant, naar verloop van tijd iets voorspelbaar. Toch wel redelijk vermakelijk en het tempo was hoog genoeg om mijn aandacht te behouden. Ik doe deze keer een zeven. Kortste review ever!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten