zondag 22 april 2012

Sherlock Holmes (2009)




De inspiratie om iets op papier te krijgen, laat de laatste dagen, en misschien wel weken, niets van zich horen. Ik klop aan en vraag: ben je thuis? Maar er komt geen antwoord. Ook na flink aan de deurknop rammelen, door het raam turen, met de brievenbus klapperen en hard roepen komt er geen antwoord. Waar meneertje (of mevrouwtje) inspiratie naar toe is gegaan, Joost mag het weten. En omdat ik nu al voor de derde keer, en zoals je weet: drie keer is scheepsrecht, aangeef dat Joost het mag weten, lijkt het me goed uit te leggen hoe het nu precies zit met die Joost.

Volgens het de alleswetende website Onze Taal slaat Joost hier niet op een persoon Joost maar op de duivel! Verdomd als het niet waar is, ik wist het wel. De naam Joost zou terug te voeren zijn op het woord Joos dat op Java veel werd gebruikt om een bepaalde godheid mee aan te duiden. En dan volgt er een heel ingewikkeld verhaal wat ik niet helemaal wil citeren c.q. aangepast overnemen. Waar is c.q. eigenlijk een afkorting van? Casu Quo. Wat betekent: in welk geval. Hier dus totaal verkeerd gebruikt. Weer wat geleerd, c.q. betekent dus niet “of”.

Een hele verhandeling over taal maar nog niks over de en/of een film. Terwijl ik de afgelopen dagen niet stil heb gezeten. Of eigenlijk wel, anders komt er van dat film kijken helemaal niets terecht. En zo zie je maar weer: het gebruik van spreekwoorden of gezegden hoeft je leven helemaal niet makkelijker te maken. Integendeel! Het gebruik van spreekwoorden of gezegden maakt je leven wel makkelijker. Een Theo Maassen grapje. Die terecht impliciet opmerkte hoe het woord “integendeel” meestal verkeerd wordt gebruikt. Of in ieder geval, niet letterlijk. Volgens Onze Taal mag je integendeel ook gebruiken als “sterker nog” als er in de voorgaande zin sprake is van een ontkenning. Geloof ik, maar pin me er niet op vast.

Ik laat even snel de revue passeren wat er in de afgelopen dagen allemaal voorbij is gekomen op mijn kijkkassie: Bad Ass (2012, Danny Trejo, poepfilm); Contraband (2012, Mark Wahlberg, tegenvaller); Sherlock Holmes: A Game Of Shadows (2011, niet wat ik er van verwacht had). En volgens mij nog een paar, maar die kan ik me even niet zo snel herinneren. Ik ben ook nog aan Star Wars: The Return Of The Jedi begonnen. Maar toen die irritante koalabeertjes in beeld kwamen, had ik er geen zin meer in. Misschien dat ik die vandaag nog ga afkijken.

Conclusie: Sherlock Holmes is erg vermakelijk! Ik had hem natuurlijk al drie keer gezien dus het kon (bijna) niet meer tegenvallen. Eigenlijk Mission Impossible in de negentiende eeuw. Niet al te serieus, Sherlock Holmes is een beetje als Jack Sparrow en leuke knok-gevechten. Deel 2 viel me dus erg tegen, er zat minder in dan in de eerste. Raar! Wel handig om deel 1 eerst te kijken, dan sluit het verhaal meer aan. Score voor deel 1: acht uit tien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten