zondag 15 april 2012

Titanic (1997)




Vanavond op tv, maar gelukkig heb ik hem ook nog ergens. Want op tv duurt Titanic een Titanische 230 minuten en op mijn computer 194. En daar zit dan nog de aftiteling bij die ze er op tv vanaf knippen zodat ze meer reclame kunnen toevoegen. In totaal zo’n veertig minuten. En dan wordt het wel een hele lange zit. Want ik vind 194 al veels te veel. Vooral omdat ik tijdens het kijken tot de ontdekking kwam dat ik eigenlijk alleen de tweede helft leuk vind, als het schip zinkt. En dan eigenlijk vooral de tweede helft van de tweede helft. De hele eerste helft (van de hele film) kan me gestolen worden. Het maakt de film onnodig lang! Maar daar zal mening vrouwenhart het niet mee eens zijn. Prima hoor, ergens snap ik de aantrekkingskracht van het romantische verhaal wel. Ietsje sneller mag het wel, want mijn god, wat wordt dat uitgesponnen. Hulde voor de mensen die dit geheel op tv kunnen aanschouwen inclusief reclame.

Ik heb geen flauw idee wat ik verder over Titanic zou moeten schrijven. Iedereen heeft ‘m al gezien of het staat vast dat je hem sowieso niet meer gaat kijken. Er valt weinig slims over te zeggen. Zo'n slimme film is het namelijk niet. Niet intellectueel slim of filmisch slim. Wel commercieel slim. DiCaprio en Winslet plus een enorm budget, James Cameron, stereotype karakters en het meest cheesy romantische verhaal ever. Maar dat vind ik eigenlijk niet zo interessant om over te schrijven. En om alleen maar cynische opmerkingen te gaan zitten maken, vind ik ook een beetje flauw. Want ik wilde hem zelf nog een keertje kijken. Ik herinner me dat er ooit iets in de VPRO gids stond over deze film in de trant van: een film vol special effects; heel duur en emotionele effects; heel goedkoop. Dat lijkt me een prima samenvatting.

Nou, dit wordt helemaal niks. Of het komt door de vijf baggerslechte haaienfilms die ik dit weekend heb gekeken, of ik ben moe of Titanic is te Hollywood voor mij om iets leuks over te schrijven. Ik laat jullie achter met dit slappe verhaaltje zonder peper of zout. Een zeven voor de film omdat hij zo monumentaal is. Er zaten geen haaien in, wat prima had gekund. Een gemiste kans.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten