zondag 1 april 2012

They Live (1988)




Concepten kunnen bedrieglijk zijn. Regisseurs ook. En het jaar van release. Eigenlijk alles wat je op IMDb kunt vinden aan informatie kan bedrieglijk zijn. Of ik heb vaak de verkeerde verwachtingen. Waarschijnlijk is het een combinatie van dat alles samen met nog andere zaken of dingen. Hoe dan ook, na twintig minuten was mijn aandacht dusdanig verslapt dat ik half andere dingen ben gaan doen. Waaronder deze review schrijven. Dus hij is zeer vers van de pers! Vergis je niet hoor, ik heb geen daadwerkelijke pers in mijn huis staan. Dat zou veel te omslachtig zijn. Ik zou eerst op papier mijn review moeten schrijven (met een ganzenveer). Die moet ik dan met losse letters gaan zetten. Vervolgens besmeren met inkt en met behulp van de pers het verhaal op papier drukken. Dat moet dan even drogen voordat ik het kan scannen en met een of ander programma van plaatje naar tekst kan omzetten. Dan nog een keertje nalopen en dan zou ik het pas in mijn blog kunnen plakken. Nee, daar begin ik niet aan. Noem me maar ouderwets, maar ik houd het liever bij het rechtstreeks in de computer intypen.

Na 30 minuten werd mijn aandacht weer gegrepen toen het concept eindelijk in beeld kwam. Wat is dat interessante concept? Dude vindt zonnebril waardoor hij kan zien dat de wereld geregeerd wordt door aliens! Dat leek me meer dan genoeg reden om deze film te downloaden. Maar de realiteit blijkt weer eens weerbarstiger dan de wereld in mijn hoofd. En na vijftig minuten was mijn aandacht alweer op. Maar tien minuten later zat ik weer met verbazing te kijken naar een vuistgevecht dat veels te lang duurde. Met elementen uit Amerikaans worstelen. Huh? IMDb leert dat de hoofdrolspeler veertien jaar professioneel worstelaar was. Geen pluspunt dus. Ik vond al dat hij een opvallend dikke stierennek had.

Over het verhaal heb ik al wat gezegd, ex-worstelaar met bijzondere zonnebril ontdekt dat de wereld geregeerd wordt door aliens. Waarom wordt in de film trouwens niet goed duidelijk, de suggestie wordt gewekt dat het iets met geld te maken heeft. Maar wat, Joost mag het weten! Het doet er trouwens ook niet toe, het is een verhaal van niks dus zo’n gebrek valt niet op. Nou ja, dat is niet helemaal waar. Mij viel het wel op!

Wat deze films enigszins interessant maakt, is dat het verhaal wat wegheeft van het verhaal van The Matrix. Iets. Niet veel hoor. Maar dat vind ik dan wel weer leuk om gezien te hebben. Past mooi in mijn verzameling. Net als deze, helaas niet klassiek geworden, uitspraak: "I've come here to chew bubblegum and kick ass. And I've run all out of bubblegum."

Laat je niet belazeren door IMDb, They Live is geen horror maar een actiefilm. En ook al heeft regisseur John Carpenter een aantal klassiekers gemaakt (Halloween, Escape From New York, The Thing) heeft hij met They Live een uitzondering willen maken. En dat is prima gelukt! Waardeloze film met leuk concept en prettig jaren tachtig. Een 6,3.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten