Het belangrijkste van deze film is hoe je het uitspreekt. En
dat is minder voorspelbaar dan je denkt. Ik dacht: sienekdotsj. Maar het is: sin-NECK-duh-key.
Het twee-na belangrijkste van de film is wat de titel betekent. En dat is al een
stuk minder makkelijk uit te leggen. Het verwijst (niet letterlijk (dubbele
betekenis van niet letterlijk hier!)) naar een stad in de staat New York, Schenectady.
En het is een stijlvorm. Als ik Wiki goed begrijp. Bij verder checken blijkt
het ook een Nederlands woord te zijn. Het woordenboek legt uit: “stijlfiguur
van de gedeeltelijke aanduiding”. Met als zeer verhelderend (?!?!!) voorbeeld: “het
gebruik van ‘kiel’ voor schip is een synecdoche”. Wiki voegt ook een link toe
naar het Droste-effect.
De uitleg van de Van Dale van synecdoche vind ik precies
passen bij de inhoud van de film: nogal vaag maar ook weer niet zo vaag dat je
helemaal niet meer weet waar het over gaat. Philip Seymour Hoffman speelt Caden
Cotard, een briljant toneelschrijver die steeds verder vervreemd van zijn vrouw
en dochter. Kort nadat ze hem verlaat, wint hij een grote toneelprijs waardoor
hij zich creatief helemaal kan uitleven. Ongeremd door financiële beperkingen
begint Cotard aan een enorm project waarin hij het echte leven wil uitbeelden.
Het toneelstuk speelt zich af in een gigantisch magazijn en is niets minder dan
een steeds verder groeiende replica van de wijk waarin Cotard woont. Uiteindelijk
is het project van een dermate omvang dat Cotard een complete replica van New
York City heeft gebouwd. Inclusief het magazijn waarin hij zijn replica heeft
gebouwd. Hetzelfde doet hij met sommige karakters en hun acteurs.
Tot zover het concrete gedeelte. Wat de film “vaag” maakt,
is het onconventionele gebruik van tijd. Zo verstrijken er tijdens de
openingsscène meerdere maanden terwijl het lijkt alsof het slechts om één
ochtend gaat. Regisseur Charlie Kaufman (schrijver van onder andere Eternal
Sunshine Of The Spotless Mind en Being John Malkovich) bereikt dit door geen duidelijke
en expliciete tijdsaanduidingen te gebruiken. Het effect is dat de scènes als
een soort droomsequentie op elkaar aansluiten.
Andere elementen die de film vreemd maken, zijn bijvoorbeeld
de vage aandoeningen die Cotard heeft (geen tranen, semi-epileptische aanvallen,
een trillend been, rode urine). Ook eigenaardig is het eeuwig brandende huis
van de latere vriendin van Cotard. En zo zijn er vele voorbeelden te noemen die
ik nu niet kan bedenken. Het is gewoon een rare film. Vooral als Cotard zich
voordoet als schoonmaakster Ellen om zo het huis van zijn ex-vrouw te kunnen
schoonmaken. ?!?!
Synecdoche, New York laat zich misschien het best omschrijven
als een artistieke droom. Die trouwens af en toe erg grappig is. Maar toch ook
vooral raar, vaag en vreemd. Ondanks dat is Synecdoche, New York wel een
interessante en goede film. Gelukkig keek ik hem niet alleen, want dan had ik
hem wellicht afgezet. Acht uit tien.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten