donderdag 17 mei 2012

Love (2011)




Arthouse-farthouse. Oké, een beetje kinderachtig. En zo slecht is deze film helemaal niet. Maar toch. Ergens gaat het jeuken als ik over het verhaal lees op Wiki. Daar kan ik heel psychologisch over gaan doen in de zin dat ik ook kwetsbaar ben en dat moet afweren om me groot te houden. Op die voet zou ik nog wel even door kunnen gaan. Maar dat doe ik niet. Zoals ik hier vaker niet doe. Soms ga ik wel ergens op door. In die gevallen heeft het meestal geen enkele relevantie. Dit is nu ook het geval. Grappig hoe al schrijvend een soort Droste-effect ontstaat, niet? Wie volgt het nog? Ik volg het nog. Want ik schrijf het zelf op. Niet dat er een causaal verband tussen die twee bestaat. Ik kan ook gemakkelijk iets opschrijven zonder er een touw aan te kunnen vastknopen. Überhaupt is de vraag of het mogelijk is een touw vast te knopen aan een stuk tekst. Daar komt bij dat ik mijn twijfels heb over de juistheid van het woord “vastknopen”. Ik vermoed dat het hier gaat om een zogenaamde contaminatie.

Love gaat over een astronaut die alleen in een ruimtestation verblijft en door apocalyptische gebeurtenissen het contact met de aarde verliest. In de eerste instantie snapte ik niet waar de titel op sloeg, maar bij het lezen van Wiki begrijp ik dat het niet alleens slaat als een tang op een varken. Het snijdt hout. Geen dik hout, eerder een twijgje of een latje. De onderliggende boodschap van Love is namelijk dat we niet zonder contact met anderen kunnen of zonder liefde. En dat is een boodschap waar ik niet serieus op in kan gaan. Zeker in het licht van de stijl van de film. Want die doet het meeste denken aan 2001: A Space Odyssey. Vaag en onbegrijpelijk maar toch met het onvermijdelijke gevoel dat het ergens over gaat. En dat intrigeert.

Ik vind het wel mooi zo met deze review. Lekker kort. Net als de film, want die duurde nog geen 85 minuten. Love is een arthouse film die doet denken aan 2001: A Space Odyssey maar ook een boodschap over liefde wil overbrengen. Dat gaat wat mij betreft niet goed samen en ik vind het afdoen aan het mysterie. Gelukkig hoef je niks van de boodschap mee te krijgen als je er niet naar zoekt. In totaal kom ik dan op een 7.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten