donderdag 3 mei 2012

Choi-Jong-Byeong-Gi Hwal (2011) [Arrow, The Ultimate Weapon]




Het Imagine Film Festival is weer voorbij. Gelukkig dat ik nooit naar de bioscoop ga, anders was ik een hoop goede films misgelopen. Dus thank God for the internet. Lekker alles downloaden. Want er zitten soms pareltjes tussen bij het IFF. Twee jaar geleden Symbol en een paar andere hoogvliegers. Dit jaar volgens mij The Raid, maar die kan ik nog nergens vinden. Oh, en natuurlijk de film die The Asylum heeft gebruikt voor hun rip-off “Nazis At The Center Of The Earth”: Iron Sky. Maar die kan ik ook nog niet vinden. Helaas, want ik heb er nu al zin in!

Geen dwaze actie met of zonder Nazis dus, wel pijl en boogschieten. En veel drama. Waar ik totaal geen zin in had, dus dat schoot me in het verkeerde keelgat. Zeker omdat op de site van het IFF iets stond van zinderende of non-stop actie. Geloof het niet! De eerste 50 minuten dacht ik geregeld: stop, actie! Maar de film zei "non". Terwijl het niet eens een Franse film is. Gek hè?

Alinea drie. Iets over het verhaal? Saai om iets over het verhaal te zeggen omdat het verhaal niet echt interessant is. Een grote pijl en boogschieter wordt vermoord en draagt zijn zoon op voor zijn jongere zusje te zorgen. In een klein dorp met vechtkunstleraar krijgen ze onderdak en de zoon les in pijl en boogschieten. Dan wordt het dorp overvallen door het leger van de prins en wordt er bruut gemoord. En dan wil de zoon wraak, mwuhahahaha! En dit allemaal in het oude China. Wanneer weet ik niet precies, maar wel lang geleden. Ergens deed het met denken aan Robin Hood.

Soms zit er wat slapstickachtige humor in. Waarom is mij een raadsel. Ik vond het niet grappig. Misschien was het ook niet grappig bedoeld. Wat zit er nog meer in de film? Menselijk drama, maar niet erg interessant gebracht. Ook niet heel slecht hoor, daar niet van. Verder nog wat pijl en boogschieten en zwaardvechten. Alles bijelkaar niet al te interessant.

Conclusie en resumerend. Chinese ridderfilm over wrede overheersers met dramatische kanten. Ik vond het kaas nog vis. Niet echt mijn ding, zeker niet in het kader van het IFF want daar vond ik hem een beetje te gewoontjes voor. Ik denk trouwens dat er zat mensen zijn die dit wel een leuke film vinden. Ik doe een 6,7 uit 10.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten