maandag 14 mei 2012

Rise Of The Planet Of The Apes (2011)




De apen zijn het zat! Het is welletjes geweest, de (r)apen zijn gaar. No more monkey business! Het is tijd voor de apenopstand. En als je geen aap bent, ben je mooi in de aap gelogeerd. Ik vind het maar een broodje aap verhaal. En: ook al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding. En dat slaat dan op de aap. Want apen zijn lelijk. En ze hebben een gore apenreet. Dat dacht ik in ieder geval. Maar Rise Of The Planet Of The Apes heeft zo'n hoog Disney gehalte dat de apenreten zijn weggewerkt. En dus ging ik twijfelen. Hebben chimpansees wel vieze apenreten? Zoeken op Google is het devies. Maar zoeken op chimpansee of "chimpansee reet" of "chimpansee kont" geeft wel chimpansees en konten, maar een reet van een chimpansee! Dus wie verlost mij van dit raadsel?!

No monkeys were hurt during the writing of this review. Tijdens het maken van de film ook niet, alle apen zijn geanimeerd. Want apen mogen dan sprekend op mensen lijken en een groot gedeelte van onze genen delen, onze werkgenen hebben ze niet geërfd! Een beetje aan hun vieze apenreet krabben, oe-oe-oe roepen, met poep gooien of gekke bekken trekken, dat kunnen ze. Maar werken, ho maar! Ik vraag me af of het voor het uiteindelijke resultaat wat had uitgemaakt. Rise Of The Planet Of The Apes is een belachelijke film en echte apen hadden dat waarschijnlijk niet anders gemaakt. Gorilla valt paard aan.

Het dieptepunt van de film is het gedeelte waarin de hoofdaap wordt opgesloten in de apengevangenis. Want hij is stout geweest. In mensentermen: hij heeft een delict gepleegd. En dat mag niet. En dan ga je naar de apengevangenis. En de apengevangenis is helemaal niet zo verschillend van de grote mensengevangenis. Er heerst een duidelijke hiërarchie, er zijn sadistische bewakers en het eten is niet te vreten. Ik had even het gevoel dat ik in een of ander gevangenisdrama was beland. Maar dan met apen. What the fuck?! Het viel me nog mee dat de hoofdaap niet probeerde te ontsnappen door met een lepel een gat in de muur te maken. Gorilla houdt huis in vliegende helikopter.

De Planet Of The Apes franchise is al oud. In de eerste instantie was het een Frans boek, voor het eerst uitgegeven in 1963. En wat doe je met een goed verhaal? Juist, dat melk je uit door het te verfilmen. Het origineel kwam uit in 1968. Hollywood is een hongerig monster en wil altijd meer, meer, meer! Dus volgden een aantal sequels: Beneath The Planet Of The Apes (1970), Escape From The Planet Of The Apes (1971), Conquest Of The Planet Of The Apes (1972) en Battle For The Planet Of The Apes (1973). Het concept werd verder uitgemolken met de televisieserie Planet Of The Apes (1974), hoe ze op die titel zijn gekomen! En toen de melktiet bijna droog was, wisten ze er nog een animatieserie uit te knijpen: Return To The Planet Of The Apes (1976). In de jaren zeventig was er nog enige moraal en toen ze zagen dat de melktiet helemaal verschrompeld was, hebben ze haar met rust gelaten.

Maar daar heeft deze eeuw natuurlijk helemaal niets mee te schaften. Het verhaal was niks meer mee te doen, maar oppoetsen en een gebrek aan diepgang opvullen met oppervlakkige special effects kan natuurlijk altijd. Gevolg: de remake: Planet Of The Apes (2001). En wat doe je in dit decennium als er niets meer over is van een origineel concept maar het Hollywood monster toch hongerig is naar makkelijk geld? Juist, dan maak je een prequel! Gelukkig zie ik op IMDb dat het dieptepunt nog niet is bereikt, er wordt genoemd dat er plannen zijn voor een vervolg op dit stukje cinematografische geschiedenis.

Ik zit allang aan mijn taks qua tekst, maar ik zou nog zoveel goede, nuttige en waardevolle dingen kunnen vertellen! Bijvoorbeeld: There's no business like monkey business. Of iets over de inhoud van de film. Maar dat vind ik niet nodig. Ik vond er niet veel aan en het verhaal te dom voor woorden. Wel een leuke Disneyfilm voor kinderen die apen leuk vinden. Niet leuk voor mij dus, ik haat apen! Ik heb trouwens ook wel eens slechtere films gezien: een vijf.

1 opmerking: