zondag 13 mei 2012

Poupoupidou (2011)



IMDb: http://www.imdb.com/title/tt1736636/

Even een inhaalslag, de afgelopen dagen heb ik wel voldoende aan de buis gekluisterd gezeten maar ik had ook een sociaal leven met dito activiteiten waardoor ik geen tijd had, maar ook geen zin, om ook een beetje aan jullie, mijn lieve lezertjes, te denken en hier een mooi verhaal te schrijven waarmee ik dan direct twee vliegen in één klap zou vangen: het schrijven van een leuk stukje en het geven van advies op het gebied van films die je juist wel of niet zou moeten kijken. Hè, dat is een lekker fijn lange zin om mee te beginnen. De kop is eraf! Het spits ook. En wat betreft het laatste is goed op te merken dat zowel het als de spits mag. Mijn reviews hebben dus nog een derde functie, educatie op taalgebied!

Wat stond er deze week ook alweer op het menu? Ik werk van achter naar voor. Gister was het dieptepunt met Haywire (2011). Verbazingwekkend slecht! Geregisseerd door Steven Soderbergh, bekend van onder andere Ocean’s Eleven, Erin Brockovich en Contagion. Dus films die minimaal iets interessants of leuks hebben. Maar zo niet Haywire. Wel grote namen trouwens: Ewan McGregor, Antonio Banderas en Michael Douglas. In hele kleine rolletjes. Type: spionagethriller met een beetje actie. Verhaal: MI6 agente wordt tijdens een missie verraden en wil wraak. Maar geen touw aan vast te knopen! En met geregeld extreem saaie en nutteloze scènes waarvan niemand weet hoe ze in de film zijn beland. Vier uit tien.

Gistermiddag had ik er ook nog eentje, Poupoupidou. Een Franse film waarin een detectiveschrijver in een klein dorp op onderzoek gaat naar de dood van een jonge vrouw die aan het eind van haar leven denkt dat ze de reïncarnatie is van Marilyn Monroe. IMDb vindt het een comedy/crime/mystery maar ik vond het gewoon een drama. In genre dan, want in zijn geheel vond ik de film wel aardig. Het heeft niet veel om het lijf, het is wel leuk om de parallellen te zien tussen het kaasmeisje en Monroe. En het getal 5 speelt een belangrijke rol. Als ik me goed herinner heet dat het thema. Maar wat het nut van de 5 is, weet ik niet. De titel slaat trouwens op het liedje Nobody Else But You maar zoals ik al eerder heb gezegd, het is niet Poupoupidou maar boop-boop-bi-doo. Dus!

Nummer C is Absentia, die kwam donderdag voorbij. Horror, uit het programma van het Imagine Film Festival. Anders had ik ‘m ook niet gekeken, want ik ben wel een beetje klaar met het horrorgenre. Ik heb zoveel troep in mijn leven gezien, qua kwaliteit maar ook qua nare shit, dat ik weinig behoefte heb om daar nog aan toe te voegen. Toch heb ik me weer laten verleiden omdat er in de beschrijving stond dat het een beetje Lovecraftiaans zou zijn. En daar ben ik dan wel weer gevoelig voor. En op zich, het was ook wel een beetje Lovecraftiaans. Maar veel te weinig! Het verhaal gaat over een man die verdwijnt en zijn vrouw na zeven jaar eindelijk een doodsverklaring kan opvragen “in absentia”. Maar dan ontdekken zij en haar zus dat er “iets” is dat hem heeft gesloten naar “het donker”. Maar daar krijg je helemaal niks van te zien! Het is een beetje als een seksfilm op Blue Hustler: heel lang allemaal suggestie maar uiteindelijk krijg je helemaal niks te zien. Boeeeeeeee! Wel wat spannende momenten, zes uit tien.

Zo, dat was het voor de afgelopen dagen. Wat een lap tekst. Tijd om er een eind aan te breien. Wacht, ik vergeet een beoordeling van Poupoupidou: zeven uit tien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten