maandag 9 januari 2012

20000 Leagues Under The Sea (1954)




Oude films zijn net nieuwe films: soms zijn ze leuk, soms zijn ze stom. Ook de hoeveelzeggendheid van IMDB is vergelijkbaar. Waarschijnlijk ging het vroegâh net zoals tegenwoordig: iemand verzint iets vernieuwends en dat wordt vervolgens tot op het bod uitgemolken. (Zie hier het incorrect samenvoegen van twee spreekwoorden! Ik zou ook nog “letterlijk” kunnen toevoegen. Of “spreekwoordelijk”. Maar dat doe ik niet, letterlijk!) 20000 Leagues Under The Sea is een typische uitmelker. Van welk vernieuwends weet ik even niet.

20000 Leagues Under The Sea is een verfilming van het gelijknamige boek van Jules Verne uit 1870. Op mysterieuze wijze verdwijnen er allerlei schepen op zee, vermoed wordt dat ze worden verzwolgen door een enorm zeemonster. Een expeditie gaat op onderzoek uit en ontdekt dat het niet gaat om een enorm zeemonster (gemiste kans!) maar om een onderzeeboot. Drie bemanningsleden worden gevangengenomen en komen terecht in de wereld van Kapitein Nemo. Vernoemd naar de gelijknamige vis uit de gelijknamige Disneyfilm. Geen toeval, want ook 20000 mijlen komt uit de koker van de Disney studios. Wellicht dat dat een verklaring is voor het oppervlakkige karakter van het ding.

Kapitein Nemo heeft zich afgezonderd van de wereld. Zijn land zou hem slechte dingen hebben laten doen en zijn familie hebben gemarteld. Hij vindt de mensheid slecht en verdorven. Verteerd door zijn haat maakt hij echter beslissingen die hem niet anders maken dan de mensen die hij zo is gaan haten. De drie bemanningsleden vertegenwoordigen misschien wel de meerdere kanten van Nemo: eentje die boos is op zijn vader, eentje die in het mooie aquarium wil blijven en eentje die het liefst met zijn vriendjes in de vissenschool wil spelen.

Voor het boek onterecht dat ik hier zo over de diepere betekenissen heen zwans, maar de film besteedt zo weinig aandacht aan alles wat de diepte ingaat dat ik ook geen zin heb om het te doen. Het is geen boeken-review-blog. Leuke tegenstrijdigheid trouwens: film over enorme dieptes blijft opvallend oppervlakkig. En dat is het mankement van de hele film waardoor ik me niet gegrepen voel. Ik zie vooral een nietszeggend verhaal en platte karakters.

Laat ik enigszins relativeren: voor een film uit de jaren vijftig is dit zeker geen slecht exemplaar. De special effects zijn voor die tijd zeer goed geslaagd en overall is het een aardige adventure. Voor mij is dat echter onvoldoende voor een oude film, daar verwacht ik meer psychologische strubbelingen. Zes uit tien dan maar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten