zaterdag 7 januari 2012

Deja Vu (2006)




The Matrix gaf wat mij betreft de mooiste verklaring voor het gevoel van een déjà vu: een foutje in een computerprogramma vergelijkbaar met een kras in een lp waardoor twee keer kort achterelkaar hetzelfde gebeurt. Een eenvoudige verklaring, origineel en passend binnen het verhaal. In Deja Vu doen ze dat niet, daar maken ze het steeds ingewikkelder. De film begint als detective, wordt dan een technothriller maar blijkt uiteindelijk gewoon weer over gegoochel met tijd te gaan. En daar doe ik niet aan. Gegoochel met tijd, kom nou toch!

Het verhaal gaat over Denzel Washington die de dader van een aanslag op een pond moet vinden. Al gauw wordt zijn hulp ingeroepen van een speciale unit van de FBI die een apparaat hebben waarmee je het verleden kan kijken. De uitleg van dit extreem debiele concept is zo stompzinnig dat ik het niet ga uitleggen. Uiteindelijk komen ze erachter dat het niet puur eenrichtingsverkeer is, dat kijken in het verleden…. Spannend!

De reden dat ik zo’n hekel heb aan films die met tijdreizen te maken hebben, is dat ik het concept totaal ongeloofwaardig vindt en ik het niet kan laten om de hele tijd te denken: als ze iets in het verleden veranderen, was dat dan eigenlijk niet al gebeurd en zou dat eigenlijk niet nu ook een effect moeten hebben op het heden? Of een andere ingewikkelde gedachte waardoor ik draaierig word. Hoe je het wendt of keert, uiteindelijk klopt het ergens niet!

Wat deze film wel enigszins interessant maakt, is de manier waarop het verhaal verteld wordt. Door het gegoochel met tijd loopt het verhaal in principe chronologisch terwijl na driekwart van de film de tijdslijn een sprongetje maakt naar voor het begin van de film. En dat zonder dat het heel gekunsteld overkomt. Als je even vergeet dat het gegoochel is met tijd. Mijn frustratie daarover is trouwens begonnen door Star Trek. In veel afleveringen van die serie was de clou: ow, het was maar een droom. Of: ow, het was niet echt, het gebeurde alleen maar op het holodeck. Of: ow, het was een tijdsvortex. Fuck dat.

Standaard thriller / detective van Tony Scott voor degene die zich niet ergert aan het concept. Een beetje spannend en niet slecht gemaakt. Wel even het debiele verhaal over de achteruit-in-de-tijd-kijk-machine negeren. Voor mij 6½ uit 10.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten