donderdag 12 januari 2012

Warrior (2011)




Warrior zou prima passen in de filmcursus die ik een tijdje geleden heb gevolgd: De grenzen van Hollywood. In die cursus ging het over hoe regisseurs ondanks de druk van filmmaatschappijen steeds de grenzen proberen op te zoeken van de regels van de Hollywoodfilm en op die manier vernieuwende films maken. In de film Warrior worden de grenzen wel opgezocht, maar wordt vervolgens een paar stappen teruggedaan. Blijkbaar wil de regisseur niet te vernieuwend worden.

Het verhaal in het kort: Twee broers met alcoholische vader doen allebei mee aan een groot vechtevenement. Dat is wel heel in het kort maar in principe de kern van het verhaal. Eigenlijk niet anders dan klassieke martial arts-films zoals Best Of The Best. Het verschil zit in het drama tussen de twee broers en tussen de broers en de vader. En ik zit een beetje te dubben of ik daar wel of niet serieus op in moet gaan. Want dit aspect van de film had inhoudelijk interessant kunnen zijn maar is zo op een uitgekauwde Hollywood manier uitgevoerd, dat ik geneigd ben om het af te kraken.

Wat het drama-aspect van de film interessant maakt, is het gegeven van twee verschillende broers waarvan de jongste zich in de steek gelaten voelt door de oudste in combinatie met de alcoholische vader. De karakters zijn echter zo eenzijdig dat ze ongeloofwaardig worden. De ene is alleen maar boos en de ander is alleen maar de goedheid zelve. Nou ja, ongeveer dan. Bij mij blokkeert er dan iets waardoor ik in de mopperstand ga: wat een gezeik, oh, boehoehoe! Een beetje meer nuance en minder uitleg over de achtergrond had de film naar een heel ander niveau kunnen tillen.

De film is een beetje een combinatie tussen Best Of The Best en The Fighter. Met een snufje Rocky. Een beetje vernieuwend maar ook heel cheesy. Het einde weet je dus al. Voor mij in zijn geheel eigenlijk saai: weinig interessant als vechtfilm want er zit maar weinig vechten in. En ook weinig interessant als drama omdat het drama wat mij betreft teveel opgepoetst en gesimplificeerd is. In totaal dan 6,9 uit 10.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten