zaterdag 14 januari 2012

Kari-Gurashi No Arietti (2010) [Arrietty The Borrower]




De Japanse studio Ghibli (spreek uit: Jibli) staat bekend om zijn fantasievolle, sprookjesachtige en bijzondere animatiefilms met een overduidelijk Aziatisch sausje. Het laatste zit hem in de vanzelfsprekendheid van bovennatuurlijke wezens en gebeurtenissen. Heel verfrissend in vergelijking met het Hollywood kader waarin alles uitgelegd en verklaard moet worden. Goed en kwaad zijn meestal een thema in Ghibli films, maar niet op zijn Amerikaans. Het kwade blijkt achteraf heel begrijpelijk en het goede blijkt aan het eind vaak niet helemaal zuiver op de graat. Maar dan zonder cheesy te worden. In 1996 gaat Ghibli samenwerken met Disney.

Hayao Miyazaki is de belangrijkste animator, schrijver en regisseur van de studio. Zijn beste en misschien meest bekende animatiefilm is Spirited Away (Sen To Chihiro No Kamikakushi) uit 2001. Zeer fantasievol, soms hysterisch, erg vreemd en de eerste keer niet altijd even goed te volgen - maar wel prachtig. Het was mijn eerste kennismaking met de regisseur en de studio en ben de rest van de films van Miyazaki en een aantal andere van Ghibli gaan kijken.

Mijn kort-door-de-bocht-conclusie na het zien van de verschillende films is dat Hollywood en Disney eigenlijk Mr. Smith uit The Matrix zijn. Ze infecteren iedereen die ermee in aanraking komt om vervolgens alles hetzelfde te maken. Het doel van Hollywood-Mr. Smith is om alle films begrijpelijk en vooral niet te vreemd te maken. Niet opvallen is het devies. Het doel van Disney-Mr. Smith is om alles knuffelig, roze en blij te maken. Geen sombere verhalen of morele worstelingen. In samenwerking realiseren ze McDonalds films: geen enkele verassing over wat je krijgt en overal zit suiker in.

Arrietty The Borrower is het resultaat van bovenstaand proces. Na Spirited Away kwam Howl’s Moving Castle, wat minder interessant dan zijn voorganger. Vervolgens maakte Miyazaki Ponyo, eigenlijk een Japanse versie van Finding Nemo. De scherpe randjes waren er duidelijk af en er was ruim suiker toegevoegd. In Arrietty voegt Ghibli (met als schrijver Miyazaki) de rest van de suiker toe.

De basis van het verhaal is sprookjesachtig. Het gaat over kleine mensjes, leners, die bij gewone mensen wonen en leven maar moeten voorkomen dat ze worden ontdekt. Daar blijft het fantasievolle bij. Met het gegeven van de kleine mensjes gebeurt er eigenlijk niets bovennatuurlijks. De karakters blijven plat en het geheel is nogal zoetsappig, met als toppunt een paar mierzoete liedjes van de soundtrack, mijn tanden doen er zeer van!

Conclusie: Schattig Japans sprookje. Voor een willekeurige studio een prima productie maar voor Ghibli wat mij betreft ver onder de maat. Maar begrijp me niet verkeerd: als je de Japanse Bambi verwacht, is dit een prima film. Zeven uit tien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten