donderdag 22 maart 2012

Mr. Nice (2010)




Kabbel, kabbel. Knabbel, Babbel en wat gebrabbel. Waar is mijn zwabbel! Mijn ijzersterke vermogen om de meest middelmatige films uit te kiezen heeft weer toegeslagen. En ik bewijs opnieuw dat ik een doorzetter ben en kijk de film netjes af. Niet de moeite waard, maar mijn regel is dat ik alleen hier een verhaaltje mag schrijven dat niks met de film te maken heeft als ik de film heb afgekeken. Alhoewel zulke rare regels mij niet vreemd zijn, is het wel eigenaardig dat ik er voor kies om deze zeer middelmatige film te recenseren terwijl ik ook een andere film had kunnen kiezen die ik laatst heb gezien die wel enigszins de moeite waard was. Maar omdat dat alweer een paar dagen geleden is, doe ik dat toch niet. Die lopen jullie dus mooi mis, ha!

De kern van de zaak is: aardige vent wordt hasjhandelaar op grote schaal. Waargebeurd verhaal danwel gebaseerd op waargebeurde verhalen danwel feiten cq. gebeurtenissen en/of bepaalde zaken. Films die biografisch zijn lopen het risico gewoon saai te zijn maar je vergeeft het ze omdat in het kader van de realiteit het verhaal bijzonder is. En dat is in dit geval ook wel een klein beetje zo, want er zijn natuurlijk niet heel veel aardige hasjsmokkelaars op grote schaal. Maar dat is op zich wat mij betreft niet voldoende reden om er een film over te maken. Want het gegeven "aardige vent" lijkt me nou niet voldoende inhoud voor een film van bijna twee uur. Wel voldoende voor twee uur gekabbel, langzaam sust de film je in slaap. En nu ik dat zo schrijf, bedenk ik me dat dat precies is hoe het is als je heel veel blowt. Want dat doet Howard Marks (de aardige hasjhandelaar). En als je elke dag heel veel blowt, dan sus je je in slaap. Lekker rustig.

Blowen als zelfmedicatie kenmerkt zich misschien wel door het wegmaken van agressie. Alles is relaxt is iedereen is aardig. Of zoals de Ozzies zeggen: No worries mate! Damn, daar kon ik me zo woedend over maken toen ik een blauwe maandag in Australië was! Fucking hell, niemand had ooit een probleem. Niemand was gefrustreerd, geïrriteerd, kwaad of mopperig. Ik geloof er geen reet van! Ik ben benieuwd hoeveel mensen er hartklachten hebben in Australië, want al dat oppotten van agressie kan nooit goed voor je hart zijn.

Back to the story. Of nee, eigenlijk niet want er is verder niks over te melden. De film doet me het meest denken aan Blow, was dat niet ook een waargebeurd verhaal? In ieder geval was die een stuk interessanter. Waarom ze er voor hebben gekozen om in dit geval zo'n oppervlakkig geheel ervan te maken, is mij een raadsel. Ik geef 'm een lekker oppervlakkige 6½ .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten