zondag 25 maart 2012

The Three Musketeers (2011)




De drie musketiers. Maar eigenlijk zijn het er vier. Waarom is dat? Misschien is het in het boek ook wel zo. Dat weet niet daar ik het boek niet gelezen heb. Musketiers zijn trouwens gewoon Franse ridders in de tijd van de renaissance. Volgens Wiki zijn het eigenlijk soldaten bewapend met een musket die ook een degen dragen. De naam zegt het eigenlijk al. "En garde! Touché! Oh, that's so cliché." Wie heeft er Monkey Island gespeeld? Daar deed het me af en toe aan denken met al dat zwaardvechten. Alhoewel het in Monkey Island piraten zijn. The Three Musketeers is eigenlijk net een piratenfilm. Er zitten zelfs (lucht)schepen in. En Orlando Bloom. Maar dan als slechterik. Die wil misschien af van zijn goody two-shoes Swiebertje effect. Niet echt handig om dan weer in een piratenfilm te gaan spelen.

The Three Musketeers is een kinderfilm. Wel gevechten met degens maar geen bloed. Want in Amerika is de regel: je mag iemand helemaal kapot vermoorden zolang je maar geen bloed ziet. Want daar kunnen de tere kinderzieltjes niet tegen. Je mag ook borsten samenknijpen in veel te strakke jurken zodat het ballonnen lijken die zo kunnen knappen, maar je mag geen tepel laten zien. Dat zou kunnen leiden tot ernstige gedragsproblemen. Grapjes zijn ook niet aan kinderen besteed. Noch is grof taalgebruik. Wel aan kinderen besteed zijn heldendaden, mooie kostuums, kleurrijke plaatjes en veel tierelantijnen.

Musketiers zijn de soldaten van de koning, in dit geval de Franse koning. Of we in Nederland ook musketiers hadden, weet ik eigenlijk niet. We hadden wel Geuzen. En piraten natuurlijk. Maar die noemden wij de VOC. Heldhaftigheid is nou niet typisch Nederlands. Geld verdienen wel. Dus laten we de heldendaden aan de Fransen over. Alhoewel ik die tegenwoordig ook niet erg heldhaftig vind. (Ik ben trouwens dol op het woord alhoewel kom ik steeds vaker achter.) En de Franse koning in de film is uitermate verwijfd, wat ook niet erg indrukwekkend is. Gelukkig zijn de musketiers van het type ruwe pit en dito bolster. Wat is een bolster eigenlijk?

The Three Musketeers behoeft eigenlijk geen uitleg, toelichting of review. Je krijgt precies wat je verwacht. En toch viel hij tegen. De ene vriend zei dat het een baggerfilm was en de andere dat hij wel leuk was. De laatste sluit over het algemeen beter aan bij mijn smaak dan de eerste. Dus ik dacht, dat zit wel goed. Maar helaas ben ik het meer met de eerste vriend eens. Het is een baggerfilm. Maar niet voor degenen die houden kostuums en spektakel voor kinderen. Dan is de film vermakelijk en mooi gemaakt. Een paar bekende acteurs erin en hop, een kaskraker. Wanneer de kas voldoende gekraakt wordt, is er aan het eind nog een hoop ruimte om deel twee te maken.

Wat mij betreft is er niets mis met luchtig vermaak en spektakel. Het mag echter wel wat minder braaf en minder gewoontjes. Nu is het eigenlijk niks meer dan een opgepoetste Pirates Of The Caribbean zonder de leuke grapjes van Johnny Depp of de enge zombie piraten. En als je dat eruit haalt, houd je niet zoveel over. Ja, Mila Jovovich. Maar die had veel te veel kleren aan. Zeseneenhalf uit tien musketiers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten