maandag 12 maart 2012

Tank Girl (1995)




Raar is niet per definitie leuk, blijkens Tank Girl. Normaliter had ik deze film niet de aandacht gegund van een review, maar omdat de drie films die ik ervoor had opgezet nog slechter waren, ik het vehikel wel helemaal heb uitgezeten en ik deze blog toch op de een of andere manier vol moet krijgen, probeer ik er maar een of ander wauwelverhaaltje over op te schrijven. Ik ben benieuwd wat ik er van ga bakken! Sla de bladzijde maar om.

Tank Girl is gebaseerd op de gelijknamige Britse comic uit de jaren tachtig. Waar het in de strip over gaat, weet ik niet. In de film is het “verhaal” dat er een komeet op de aarde is gevallen waardoor alle beschaving is vernietigd en ook bijna al het water is verdampt. Huh? Hoe kan dat nou? Op de radio hebben ze trouwens het over tbc, dat vind ik wel eigenaardig. Vooral omdat er een gesloten instelling is / gaat komen voor patiënten met tbc. Hieruit blijkt dat tbc en tbs minder van elkaar verschillen dan je misschien in de eerste instantie zou denken!

Even terug naar het verhaal, in de postapocalyptische wereld is er natuurlijk een megaslechterik die al het water beheerst (mwoehahaha!). Tank Girl wordt in de eerste instantie gevangengenomen maar ontsnapt door een tank te jatten. Deze bouwt ze om in dezelfde postapocalyptische punkstijl als haar kleding en dito haar. Vandaar de naam. Niet dat de tank er verder toe doet in het verhaal. Het verhaal trouwens ook niet.

Wel van enorm belang zijn de kangoeroesoldaten, mensen gemixt met kangoeroes. Iedereen weet natuurlijk van de superieure kwaliteiten van kangoeroes in oorlogssituaties. In diepgaand onderzoek heeft het leger dit ook ontdekt en heeft deze supersoldaten ontworpen. Wat er vervolgens gebeurde met het leger, is niet duidelijk. De kangoeroes zijn in ieder geval hun eigen weg gegaan en verzetten zich tegen het watermonopolie van de megaslechterik. Hoe zien kangoeroemensen eruit? Als gewone mensen met een grote staart, oren als een haas en een lelijk hoofd. Uiteindelijk sluit Tank Girl zich aan bij deze groep mongolen om vervolgens in een spetterende finale de eindbaas te verslaan.

Hoe het lukt om zo’n extreem debiel concept te verprutsen tot zo’n saaie en irritante film is mij een raadsel. De kangoeroesoldaten deden me sterk denken aan een kinderprogramma op Nederland 2 waar mensen in konijnenpakken spelen. En dat vind ik ook mega-irritant.

Het enige wat deze film de moeite waard maakt, is de glansrol van Ice-T in debiel konijnenpak. Chapeau voor degenen die belastende foto’s van deze gangsta hadden, want een andere reden om aan deze film mee te doen, kan ik niet bedenken. Hij moet financieel totaal aan de grond hebben gezeten. Voor die rariteit krijgt de film niet één, maar twee punten uit tien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten