woensdag 23 november 2011

Batoru Rowaiaru (2000) [Battle Royale]




Survival òf the fitness. Of niet hè. Aldus de mannen van de radio. Zo ook hier. Eigenlijk is Battle Royale een moderne uitvoering van Lord Of The Flies. Maar er zitten ook elementen in die passen bij het verhaal van Nineteeneightyfour die ik niet goed kan benoemen. Misschien loop ik wat te hard van stapel en zijn er ook mensen die de film niet gezien hebben. Beginnen bij het begin is dan het devies. Wie weet wat een devies eigenlijk is?

Het nieuwe millennium is begonnen en in Japan breekt de crisis uit. Miljoenen arbeiders zijn werkloos en kinderen weigeren naar school te gaan. Hierdoor slaat de angst toe bij de volwassenen. Om de jeugd in het gareel te houden, wordt een nieuwe wet aangenomen. Deze wet staat toe dat eens in de zoveel tijd een groep jongeren op een eiland wordt gedropt die moeten vechten op leven en dood. Iedereen krijgt een ander wapen, bijvoorbeeld een mitrailleur, een bijl of een verrekijker. Er zijn geen regels, degene die na drie dagen nog leeft, wint. Slechts één kan het eiland levend verlaten. Om te voorkomen dat meerdere personen overleven en in de gaten te houden wie er leeft, draagt iedereen een exploderende halsband. Klinkt bekend, niet? Dat van die halsband dan, dat is wel eerder gedaan. In ieder geval in The Running Man (1987) met Arnold Schwarzenegger en Wedlock (1991) met Rutger Hauer.

Een klas van 42 leerlingen wordt op het eiland gedropt. Goed voor 41 doden die behoorlijk bruut in beeld gebracht worden. Een gewelddadige film, dat zeker. En ook erg kil, sommige leerlingen doen al snel fanatiek mee aan het spel en vermoorden zonder blikken of blozen hun klasgenoten. In dat kader heeft de film overeenkomsten met Lord Of The Flies: Hoe lang houdt het beschaafde en sociale in de mens stand als je leven op het spel staat? Het grote verschil tussen de twee films is dat de dood in Battle Royale veel explicieter aanwezig is waardoor de deelnemers sneller tot extreme acties overgaan. Blablabla, wat een kletspraat eigenlijk.

Op Wikipedia las ik wat interessants over deze film: “As a fifteen year old, Kinji Fukasaku was made to work in an ammunitions factory with his class during World War II. In July 1945, the factory came under artillery fire. The children could not escape so they dived under each other for cover. The surviving members of the class had to dispose of the corpses.” Zo over van de werkelijkheid staat de film dus niet… Andere maatschappijkritische noten die je erin zou kunnen zien, zijn bijvoorbeeld: Wat gebeurt er als je kinderen een wapen geeft? En: De angst van volwassenen voor de jeugd.

Goed, heel veel te zeggen over deze film. Ik vond hem vooral goed vanwege het (toen nog) originele verhaal en het compromisloze geweld. Ook interessante vanwege de verschillende maatschappijkritische kanttekeningen die de film plaatst, acht uit tien?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten