dinsdag 29 november 2011

El Topo (1970)




Wat begint als een bloederige western verandert al snel in een Jodorowsky film. En dan mag je zelf bepalen waar het over gaat. Voor wie geen films van deze regisseur heeft gezien, Alejandro Jodorowsky maakte hardcore arthouse films. Dit was nummer drie voor mij, na The Holy Mountain en Santa Sangre. Eigenlijk raar, want ik houd helemaal niet van arthouse. En daarbij geldt: drie is teveel.

De reden dat ik me toch aan dit vehikel heb gewaagd, is dat hij werd genoemd in de documentaire Midnight Movies: From The Margin To The Mainstream. De documentaire gaat over de opkomt van vreemde en duistere films in de jaren zestig en zeventig. Midnight Movies waren films die te vreemd (en te ranzig) waren voor het gewone bioscooppubliek en door kleine bioscoopjes in dito uurtjes werden gedraaid. Een groot succes in deze jaren en een cultfenomeen. En een genre waar ik me wel in kan vinden. De bekendste voorbeelden van Midnight Movies zijn El Topo (1970), Night Of The Living Dead (1968), The Harder They Come (1973), Pink Flamingos (1972), The Rocky Horror Picture Show (1975) en Eraserhead (1977). Pink Flamingos is wellicht mijn favoriet uit het rariteitenkabinet van de film, dus iets wat in die context genoemd wordt, moet ik zien.

De preview van El Topo en de context van Midnight Movies heeft me op het verkeerde been gezet. Of misschien wilde ik me graag op het verkeerde laten zetten, want ik hoop altijd op een pareltje tussen de zwijnen. Helaas was El Topo dat toch niet helemaal. Het is een typische Jodorowsky film: vaag, arthouse, meer een droom dan een film en met veel verwijzingen naar de Bijbel. Misschien kun je de film zelfs zien als het leven van Jezus. Maar om dat te kunnen beweren zou ik echt meer van de Bijbel moeten weten. Al en met al toch een typische Midnight Movie want hij is bloederig, gewelddadig, met veel naakt en extreem vaag. Jammer genoeg net niet mijn soort vaag. Blijkbaar heb je daar ook soorten in.

Genoeg woorden hierover omdat ik me niet kan voorstellen dat iemand deze film gaat kijken of zelfs gezien heeft. Nou ja, laat ik mijn faceboek vrienden niet onderschatten. Ik weet in ieder geval één persoon die zich eraan gewaagd heeft. Als je Jodorowsky nog nooit gezien hebt, is deze film best de moeite waard, mits je van arthouse houdt. Hij is ook de moeite waard als je groot fan bent van Jodorowsky, maar dan heb je hem waarschijnlijk al gezien. Voor alle andere, normale, mensen is deze film niet geschikt. Omdat een 7 te hoog klinkt, geef ik een 6,9 uit 10.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten