zaterdag 26 november 2011

Shinboru (2009) [Symbol]



IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1410261/

Je kunt het aan de Japanners overlaten om iets totaal onbegrijpelijks te maken. In dit geval weet ik ook niet goed waar te beginnen, dus begin ik maar met bij het begin. Dat is in dergelijke gevallen vaak de beste tactiek. Of in ieder geval, de meest gestructureerde tactiek. Maar eigenlijk moet ik niet zoveel van deze loze tekst schrijven, anders krijg ik het hele verhaal hier niet op papier.

De film bestaat eigenlijk uit twee zeer verschillende films die door elkaar heen zijn gemonteerd. Fragmenten van de twee films wisselen elkaar af. De eerste gaat over een Mexicaanse worstelaar in een klein dorpje in aanloop naar een groot gevecht. Deze film is qua verhaal het meest normaal (tot op zekere hoogte) maar in de context van de gehele film het vaagst. De tweede film gaat over een Japanse man in een zeer hippe pyjama in een geheel witte kamer zonder deuren of ramen. Op de muren zitten een soort hendeltjes die, als je erop drukt, ervoor zorgen dat er allerlei voorwerpen de kamer ingegooid worden door onzichtbare luiken. Logisch toch?

Het verhaal van de Mexicaanse worstelaar laat ik buiten beschouwing want ook na de derde keer kijken begrijp ik niet waar dat over gaat. Wat trouwens niet betekent dat ik het niet goed of interessant vind. Tegen het eind van de film wordt het verband wel iets duidelijker, maar veel is het niet. Toen ik na een jaar de film voor de tweede keer zag, dacht ik bij het zien van de eerste scène dat ik de verkeerde had opgezet. Zo vaag is het dus (in het kader van de rest van de film).

Het verhaal van de Japanse man in de witte kamer vind ik interessanter omdat het zoveel ruimte geeft om je eigen interpretaties te bedenken. Wat mij betreft gaat het (ook) over hoe een mens zich ontwikkelt gedurende zijn leven. In de eerste instantie kan hij nog niks en doet hij maar wat. Na een tijdje ontdekt hij basale alsdan regels over zijn gedrag. Door hiermee te spelen en te oefenen, leert de mens steeds complexere problemen oplossen. Gedurende dit hele proces leert hij ook hoe verwachtingen, geluk, toeval en de wil zijn leven bepalen. Dit laatste blijkt volgens mij uit hoe de “hendeltjes” werken, ze worden door meerdere factoren beïnvloed.

Uiteindelijk houd ik het toch betrekkelijk kort. Mijn interpretaties hebben alleen zin als je de film gezien hebt, anders is het vooral vaag gelul in de ruimte. Waar trouwens niks mis mee is. Je moet de film gewoon zien om te begrijpen waarom hij zo goed is. En misschien kun je me dan ook vertellen wat de functie is van het verhaal over de Mexicaanse worstelaar. Wat betreft het verhaal van de Japanner: zeer origineel, mooi gemaakt en op momenten hilarisch. Zijn pyjama alleen rechtvaardigt al een score van 9 uit 10.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten