donderdag 24 november 2011

Cowboys & Aliens (2011)




Hoge verwachtingen zorgen voor diepe teleurstellingen. Wat betreft films is dat vaker regel dan uitzondering, zeker als het gaat over hedendaagse (Hollywood) films. Volgens mij heb ik in een eerdere review daar al iets over gezegd, maar ik weet niet meer precies wat. Doet er verder ook niet toe, want ik was niet van plan om daar over uit te weiden. Maar, ook zoals eerder gezegd, zo heb ik toch weer een alinea vol!

Cowboys & Aliens gaat over cowboys en aliens. De naam zegt het eigenlijk al. En de naam is precies wat de film is: een film over cowboys en aliens. Niet meer en niet minder, maar dan vooral niet méér. Normaliter zou dat prima zijn, maar je moet nog wel iets toevoegen. Vette actie bijvoorbeeld. Of suspense, ben ik ook dol op. Een goedbedachte dramatische wending, ook prima. Zelfs een standaard Hollywood sausje zou het geheel nog wat smaak kunnen geven. Maar niets van dat alles.

Wellicht vraag je je nu af: cowboys en aliens, dat is toch kei grappig? Dat had ik in ieder geval wel gedacht. Het zijn namelijk twee nogal contrasterende thema’s. Als je een film à la Once Upon A Time In The West zou maken en Clint Eastwood blijkt opeens een vermomde alien te zijn, dan zou dat toch minstens verassend zijn! Een dermate groot contrast nodigt uit om fijne grappen en grollen over te maken, niet? Niet! En het is niet zo dat mijn stemming hier roet in het eten heeft gegooid. Ook was ik niet dronken. Nee, er is volgens mij letterlijk niet één grap gemaakt. En dat is minder dan het aantal grapjes in The Lord Of The Rings, de meest humorloze film aller tijden.

Nog even snel het verhaal. In het Wilde Westen wordt een man wakker met een mysterieuze armband. Hij is zijn geheugen kwijt. In een stoffig dorpje heeft hij een treffen met de zoon van de baas. Dan komen er opeens schietende aliens in vliegtuigjes die een aantal mensen ontvoeren. Omdat daar ook geliefden en zoons tussenzitten, gaat iedereen op zoek naar de aliens om ze te verjagen. Eindgevecht, positieve epiloog, einde.

Niet slecht gemaakt, wel gewoon saai vanwege de totale nietszeggendheid. Het is een beetje als een bord gekookte aardappelen: niet vies, maar iemand uitleggen hoe het smaakt? Zes uit tien dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten