dinsdag 22 november 2011

Harry Potter And The Deathly Hallows: Part 2 (2011)




Na jarenlang verzet tegen de hype heb ik een jaar geleden de strijd gestaakt en ben ik toch maar aan de Harry Potter films begonnen. De belangrijkste reden was dat ik vond dat ik wat minder koppig mocht zijn en dat ik door mijn vasthoudendheid misschien een leuke film zou mislopen. Daarnaast was ik depressief en was het vooruitzicht van 6x 2,5 uur hersenloze beeldvulling ook erg aantrekkelijk. Omdat het laatste deel toen nog niet uit was, heb ik ook het een na laatste deel laten liggen. Ik vermoedde dat de helft van het einde slechts frustratie zou opleveren. En dat had ik goed gezien.

Eerst kort wat over de voorgaande Harry Potter films. De eerste film vond ik redelijk origineel en verder vrolijk, fantasierijk en speels. Prima vermaak voor het hele gezin in de donkere dagen. Maar ook geschikt voor volwassenen die van sprookjes houden. Deel twee en drie waren ook goed te pruimen alhoewel ik ook vond dat ze weinig toevoegden aan het eerste deel. De filmserie gaat wat mij betreft daarna bergafwaarts. De vorm van het centrale verhaal blijft ongeveer hetzelfde en het secundaire verhaal (Voldemort) gaat steeds meer ruimte innemen. Zelfs zoveel dat deel vier en vijf blijven bungelen tussen het centrale en het secundaire verhaal. Deel zes is qua verhaal eigenlijk meer het eerste deel van het einde, waarbij het einde dan een trilogie is.

Maar dan deel zeven (Deathly Hallows Part 1). Dat is echt niks. Ten eerste ergerde ik me aan het feit dat de film niet los gezien kan worden van de voorgaande zes delen. Aangezien ik geen groot fan ben, stond niet alles even helder voor de geest dus ik vroeg me de helft van de tijd af wie wat waarom aan het doen was. Daarbij vind ik dat als je besluit een film in twee delen uit te brengen, elk deel afzonderlijk de moeite waard moet zijn en iets van afbakening moet hebben. Dat heeft deel 1 totaal niet. Ik vond het verder saai en humorloos.

Gelukkig kan het laatste deel er direct achteraan. Duidelijk minder slecht met meer actie en verhaalontwikkeling maar veel te weinig grapjes. In combinatie met het vorige deel eigenlijk gewoon The Lord Of The Rings voor kinderen. Drie ventjes op een queeste voor een magisch item die de drager ervan heel gemeen en boos maakt. Veel lopen. Aan het einde een groot gevecht tussen goed en kwaad in een kasteel. Goed wint. The end. Totaal niet origineel, veel te weinig humor en luchtigheid en het voegt weinig toe aan de voorgaande delen.

Conclusie: Ga vooral de eerste drie delen van Harry Potter kijken als je houdt van sprookjes, fantasy en feelgood films. De laatste twee delen zijn wat mij betreft alleen interessant voor de Harry Potter junks en degenen die met eigen ogen moeten zien dat het goed afloopt. Ook zeer geschikt voor mensen die The Lord Of The Rings te eng vonden: 5,3 uit 10 voor de twee delen samen.

p.s. Ik vond het geanimeerde stukje over de Deathly Hallows wel erg mooi gemaakt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten