maandag 14 november 2011

Stranger Than Fiction (2006)




Hoe je het ook wendt of keert, Will Ferrell is gewoon een goed acteur. Het probleem is echter dat hij geregeld in domme komedies speelt waardoor hij nooit serieus genomen wordt. Hetzelfde geldt voor Jim Carrey. Zonde, want beide acteurs vind ik indrukwekkend als ze in de juiste film spelen. Carrey bijvoorbeeld in Man On The Moon en The Truman Show en Ferrell in Everything Must Go en nu dus in Stranger Than Fiction.

De film gaat over Harold, een nogal stijve belastinginspecteur die dwangmatig dingen telt. Zijn leven is saai en routineus. Totdat hij op een dag een stem hoort die zijn leven blijkt te vertellen. Harold ontdekt dat hij niet gewoon een persoon is, maar een karakter uit een boek. En als dat nog niet erg genoeg is, hoort hij de stem zeggen dat hij een dezer dagen de dood zal vinden! Harold gaat op zoek naar zijn schrijver om aan zijn noodlottige eind te ontsnappen.

De kern van de zoektocht is het antwoord op de vraag: is dit een komedie of is dit een drama? In een komedie trouwen de twee ogenschijnlijke tegenpolen, in een drama gaan ze allebei dood. Door de mogelijke plot zo te expliciteren, krijgt de film iets zelfkritisch. Wat bij mij bonuspunten oplevert. Daarnaast werkt het expliciteren van de plot en het concept van een verhaal in een verhaal zoals een schilderij van Escher: ergens klopt er iets niet en dat maakt het fascinerend.

De oplettende lezer zal nu wellicht denken: Hee, dit verhaal ken ik! En dat klopt. Want in hetzelfde jaar dat Stranger Than Fiction uitkwam, kwam ook Ober uit van Alex Van Warmerdam. De film is op een aantal punten verschillend, maar de kern van het verhaal is hetzelfde. Wie wat van wie heeft gejat, is mij tot op heden niet duidelijk. Wellicht ligt er een bestaand verhaal ten grondslag aan beide films? Wat betreft de versie van Van Warmerdam moet ik wel zeggen dat ik die beter vind. Gewoon omdat ik hem als regisseur en acteur zo goed vind maar ook omdat de film wat zwartgalliger is. Stranger Than Fiction is uiteindelijk onmiskenbaar Amerikaans.

Al met al is Stranger Than Fiction een vrolijke film met wat drama en romantiek. Een fantasierijk en wonderbaarlijk verhaal dat met overtuiging wordt gebracht. Daarnaast voldoende grappige momenten en geen getreuzel of geneuzel. Eigenlijk een standaard romcom, maar doordat het personage zelfbewust wordt, juist weer niet. En dat is vrij briljant bedacht, vind ik. 8 uit 10

Geen opmerkingen:

Een reactie posten