donderdag 13 oktober 2011

Burn Notice: The Fall Of Sam Axe (2011)




Waarom ik al jaren blijf volhouden dat Bruce Campbell in leuke films speelt, is me een raadsel. Natuurlijk was hij briljant in The Evil Dead reeks, maar daarna heeft hij niks meer gemaakt wat de moeite waard was. En aan mijn pogingen om een film te vinden die wel leuk was, heeft het niet gelegen. Zoals zo vaak blijf ik hardnekkig volhouden in de hoop een verborgen juweeltje te vinden. Dus ik probeerde en probeerde: Maniac Cop, Sundown: The Vampire In Retreat, Bubba Ho-Tep, Alien Apocalypse, My Name Is Bruce en nu Burn Notice: The Fall Of Sam Axe. Alhoewel Bubba Ho-Tep en My Name Is Bruce allebei nog een geinig concept hadden, waren ook deze twee films saai en flauw. De andere films waren ronduit slecht, een aantal waren slecht(s goed) genoeg om als Tv-film uit te brengen.

Hoe kan het dat een acteur die zo goed was in de Evil Dead trilogie, in zulke slechte films is gaan spelen en blijft terugvallen op dezelfde flauwe grappen? Bruce Campbell is een vleesgeworden typetje die blijkbaar alleen nog een karikatuur van zichzelf kan spelen. En als ik er zo over nadenk, begon dit al in Evil Dead II. Waar hij in de eerste Evil Dead begon als een “normaal” persoon, is hij in Army Of Darkness eigenlijk al niet meer dan een karikatuur van zichzelf. En toch vond ik alle Evil Dead films erg goed. Gezien de bagger die Bruce Campbell daarna heeft gemaakt, had dat wellicht niks met hem te maken maar meer met de regisseur Sam Raimi. Alhoewel Raimi na de Evil Dead trilogie ook weinig opvallends meer heeft geproduceerd. Ja, Spider-Man, maar dat vond ik echt een kutfilm. Maar misschien was ik toen bezopen, dan vind ik alle films kut. Wel heeft Raimi het nog een keer geprobeerd met Drag Me To Hell. Op zich geen slechte film, maar die komt in geen honderd jaar in de buurt van The Evil Dead. Het is dus ook niet zo dat het alleen aan Sam Raimi heeft gelegen.

Ik denk dat met Bruce Campbell en Sam Raimi hetzelfde aan de hand is als met veel acteurs, regisseurs en muzikanten/bands. In het begin hebben ze lef en zijn ze vernieuwend, maar naar mate ze zich in het de wereld van het grote geld en de bekende Nederlanders begeven, wordt hun werk flauw, laf en saai. Natuurlijk geldt dit niet voor iedereen, wat mij betreft blijft Quentin Tarantino bijvoorbeeld zeer trouw aan zijn stijl en blijven zijn films vernieuwend en verassend. Wel vergelijkbaar met Raimi is Peter Jackson. Alhoewel The Lord Of The Rings en King Kong heel mooi gemaakt zijn en enorme kassuccessen waren, zijn ze qua originaliteit en vernieuwing niks vergeleken met zijn klassiekers Bad Taste en Braindead.

Burn Notice: The Fall Of Sam Axe is niet de moeite van het reviewen waard. Voor de volledigheid toch even een score: 3 uit 10. Wel een toepasselijke titel trouwens, bij deze is Bruce Campbell bij mij van zijn voetstuk getrapt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten