zondag 16 oktober 2011

Captain America: The First Avenger (2011)


Wat een rare superheldenfilm. Want eigenlijk is Captain America vergeleken met de Hulk, Iron Man, Cyclops of Spiderman maar een halfgare superheld. Hij is sterker dan het gepeupel maar aanzienlijk slapper dan Superman. Van de gadgets van Captain America zou Batman zich afvragen of hier überhaupt wel sprake is van gadgets. En de transformatie die hij ondergaat om de Kapitein te worden, is niets vergeleken met wat Wolverine heeft moeten doorstaan! Arme, getergde Wolverine!

De achtergrond en special powers zijn dus slap en onorigineel. En toch lijkt Captain America minder moeite te hebben met het bevechten van de slechteriken dan zijn supercompanen. En dat is wel uniek van Captain America: het patriottisme wat, in ieder geval in de film, vrij vlot overgaat in chauvinisme. Want het is nogal wat om te beweren dat de Amerikanen eigenlijk verantwoordelijk zijn voor de overwinning op de Nazi’s en niet de miljoenenoffers die de Russen hebben gebracht op het Oostfront. Captain America is “the all American boy”: patriottistisch, een doorzetter, heldhaftig en altijd bezig met het welzijn van anderen. Niks op aan te merken dus.

Dan het verhaal. Eigenlijk net zo eigenaardig als de superheld zelf, want namelijk niks anders dan Indiana Jones 5! Dus: superheld vecht met Nazi’s die een artefact in bezit hebben waarmee ze de wereld willen domineren. Begrijp me niet verkeerd, ik ben dol op Indiana Jones en helemaal op gemene Nazi’s! Maar toch raar om een dergelijk verhaal te gebruiken om een superheldenverhaal te vertellen. Misschien is het wel bewust gedaan, want de film zit vol met (kleine) verwijzingen naar andere films. Zo wordt de opperNazi gespeeld door dezelfde acteur die Mr. Smith speelt in The Matrix. En, hoe toepasselijk, hij heet Herr Schmidt! Dan is er nog de vader van Tony Stark (Iron Man) die verantwoordelijk is voor alle gadgets van de good guys. En er waren er nog een paar, maar die zijn me even ontschoten.

Al met al een leuke superhero-actiefilm die lekker opschiet. Zoals ik al zei: gewoon Indiana Jones And The Crusade Of The Forbidden Ancient Artefact. Voor mij een feest der herkenning. Ik kan niet kiezen tussen een 7 en een 7½, dus ik geef ‘m een 7,3 uit 10.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten