maandag 17 oktober 2011

Tôkyô Zankoku Keisatsu (2008) [Tokyo Gore Police]




Wederom was het bagger vandaag, dus ik doe er weer eentje uit de doos van de MovieTuesday.

Na The Machine Girl bewijzen de Japanners met Tokyo Gore Police opnieuw dat de onbetwiste meesters zijn van de fantastische film. Afgezien van het specialistische genre van Tokyo Gore Police, gore-komedie, laat deze film ook zien dat de Japanners, en breder nog, de Aziaten, het beste begrijpen wat film eigenlijk moet zijn. Namelijk niets meer dan een fantastisch verhaal. Waar de Amerikanen schijnen te denken dat alles zo realistisch mogelijk moet zijn (ondanks het feit dat het volgens mij helemaal niet mogelijk is om een helikopter uit de lucht te schieten met een auto), veel Europese films vaak een vast format aanhouden (probleem-oplossing-terugval-oplossing) en in bijna alle moderne films alles tot in de puntjes wordt uitgelegd, heeft deze regisseur schijt aan de regels en levert hij met Tokyo Gore Police een kunstig werkje bizarre splatter.

Toch is merkbaar dat Westerse invloeden doordringen in Azië, want de filmmaker geeft hier en daar wel uitleg over het dramatische aspect van de film. Dat vind ik jammer, laat de kijker dat maar lekker zelf uitzoeken. Verder is goed zichtbaar dat de regisseur veel naar Westerse film heeft gekeken. De pakken van de Tokyo Gore Police zijn imitaties van Darth Vader, het verhaal heeft veel overeenkomsten met “1984” en zo waren er nog meer kleine verwijzingen naar andere films die ik me nu niet zo snel voor de geest kan halen.

Maar waar gaat de film eigenlijk over? De politie in Tokyo is geprivatiseerd en de stad wordt geterroriseerd door zogenaamde Engineers. Deze figuren zijn mutanten en hebben de speciale gave om een bizar wapen aan te groeien op het moment dat er een lichaamsdeel wordt afgehakt. Zo is er een kettingzaagman, een man met lasersguns uit zijn oogkassen en een vrouw wier vagina verandert in een enorme krokodillenbek (een verwijzing naar de film Killer Pussy). Wanneer de held van de film uiteindelijk de leider van de mutants vindt, blijkt ze meer met hem gemeen te hebben dan ze had verwacht…

De film heeft een enorme berg splatter, meer dan ik ooit in een film heb gezien, de mutants zijn zeer vermakelijk en de meeste karakters in de film zijn zo uitermate debiel dat je al dubbel ligt als je ze ziet. Daarnaast is de film een duidelijke aanklacht tegen aspecten van het moderne leven, welke soms op een hilarische, soms op een bizarre en soms op een smerige manier in beeld worden gebracht. Zo zijn er reclames op tv voor automutilatie en zelfmoord en wordt er in de seksclub duidelijk hoe de regisseur denkt over plastische chirurgie.

Ik vond de film echt geweldig: splatter, debiliteit en gore shit. De film is zichtbaar met veel plezier gemaakt en het is verfrissend om weer een film te zien die schijt heeft aan de regels en complimenten voor de regisseur die weet dat hij geen documantaire aan het maken is! Fuck IMDB met z’n 6, deze film krijgt 9 uit 10 waarbij ik opmerk dat ik hem beter vind dan The Machine Girl!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten