maandag 24 oktober 2011

Flypaper (2011)




Flypaper gaat over een bank die door twee “bendes” tegelijk wordt overvallen. De overvallers zijn niet al te slim waardoor Patrick Dempsey (Grey’s Anatomy) alle tijd en ruimte krijgt om uit te zoeken hoe het komt dat de bank twee keer tegelijk wordt overvallen. Eigenlijk een “whodunnit” dus. En bij een whodunnit krijg ik al snel jeuk omdat het einde òf heel voorspelbaar is, òf zo vergezocht dat het ook irritant is. Dat komt volgens mij doordat de hedendaagse film geen genoegen meer neemt met een simpel plot. Dus de ene twist moet in razend tempo gevolgd worden door de andere waarna een volgende trappelend staat te wachten. Met als gevolg een verhaal dat niet meer te volgen is.

Maar ik loop te zeiken, dat was bij Flypaper niet het geval. Het verhaal blijft redelijk rechtlijnig. Het einde vond ik wat voorspelbaar. Maar dat kan ook komen doordat ik bij zo’n film geneigd ben om alle scenario’s van te voren te bedenken zodat uiteindelijk geen enkele uitkomst me meer verrast. Een goede manier om de lol uit een film te halen.

Eigenlijk valt er niet zoveel te melden over deze film. In het kader van dwangmatig elke dag hier iets posten, doe ik het lekker toch. En ik kan natuurlijk ook niet aankomen met twee, drie zinnetjes. Dus een flinke lap tekst dient geschreven te worden en op deze manier heb ik alweer een alinea vol.

Het rare aan Flypaper is dat het eigenlijk een komedie is, maar dat ik het nergens grappig vond. Wel flauw trouwens. Maar ook weer niet zo flauw dat ik me zat te ergeren, want dat kan ik ook goed, me ergeren aan iets. Ik snap dan ook niet dat mensen soms zeggen: Ik mag niet klagen. Want klagen is eigenlijk het expliciteren van ergernis. Vooral doen!

Goed, terug naar de film. Flypaper had ik het over. Een crime-komedie. Maar niet om te lachen dus. Ook niet vervelend en het verhaal verwikkeld voldoende om te blijven kijken. Echt een film waar ik over een paar maanden van denk: Ja, die heb ik gezien, maar ik heb geen flauw idee waar hij over ging. Een bijpassende score lijkt me een nietszeggende 6 uit 10.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten