vrijdag 14 oktober 2011

Sint (2010)




Bijna een jaar na de bioscooprelease en slim gepland met de aanstaande feestdagen is hij er dan eindelijk. De dvd van Sint. Oftewel, de illegaal downloadbare versie van Sint. Want ik ben wel zo’n type die weigert voor zijn filmgenot te betalen.

Ik heb er op zitten wachten, want wat een briljant en simpel concept! En origineel. Eigenlijk verbazingwekkend dat niemand eerder al een dergelijke film heeft gemaakt. Voor degenen die de ophef over Sint hebben gemist: Het verhaal van Sinterklaas blijkt niet te zijn wat wij allemaal denken. Niks goedheiligman, St. Niklaas is een gewelddadige kerkelijke die in de vijftiende eeuw met zijn kornuiten de dorpen plundert en platbrand. Totdat de brave boeren er genoeg van hebben en de Sint, zijn witte schimmel en zijn kameraden met boot en al platbranden. Pak aan gemene Sint! Maar dan keert hij terug als SinterZombie, samen met zijn zwartgeblakerde gabbers.

Dick Maas heeft in het begin van zijn carrière wat mij betreft een paar goede films gemaakt. Hij brak door met De Lift, maakte Flodder (wat voor die tijd een vernieuwende en leuke film was) en kwam vervolgens met Amsterdamned. Alle drie trouwens met Huub Stapel. En bij het checken op IMDB zie ik dat hij ook de Sint vertolkt. Een mooi voorbeeld van hoe de wat bekendere regisseurs geneigd zijn om veel te werken met een bepaalde acteur (bijvoorbeeld Johnny Depp en Tim Burton).

Kenmerkend voor deze drie films van Dick Maas vind ik de lol waar ze mee gemaakt zijn. Zo ook Sint. Maar niet erg origineel qua type verhaal. Het is een doorsnee slasher met de afwijking dat de moordenaar in dit geval een zombie Sinterklaas is. Het verhaal deed me ergens denken aan John Carpenter’s Halloween. Maar dat mag de pret wat mij betreft niet drukken. Ik vond het leuk! Wat kan er misgaan met een zombie Sinterklaas? Weinig, zeker als op de goede manier gebruikt wordt gemaakt van splatter en schrikmomenten. Alhoewel ik een beetje braindead ben voor suspense, schrok mijn medekijkster toch wel een aantal keer. Goed gedaan dus! En het verhaal schiet lekker op. Geen romantische sub-plots of andere onzin, gewoon gaan. De film deed me ook een beetje denken aan The Evil Dead (ja, daar is ie weer). Vooral omdat ze allebei uitstralen dat ze met veel plezier gemaakt zijn en op de goede momenten corny zijn. Gewoon lekker vermaak voor de Sinterklaasavond met je nichtje van 8 uit 10!

Opvallende voetnoot: Geen bloot in deze Nederlandse film! Een unicum?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten