zaterdag 15 oktober 2011

Gojira (1954) [Godzilla]




In het kader van “ken je klassiekers” heb ik me dan toch maar gewaagd aan Gojira. Zonder verwachtingen stapte ik in de film en zonder verassingen stapte ik de film weer uit. Monsterfilms uit de jaren vijftig, het is een genre op zich. Ik heb er niet veel gezien, volgens mij alleen The Creature From The Black Lagoon (1954) en Them! (1954). Maar er zijn er velen gemaakt met onder andere monsterlijke spinnen, monsterlijke mieren, monsterlijke vogels en monsterlijke vrouwen (of is dat een pleonasme?). Monsterfilms zijn van alle tijden, het begon met King Kong in 1933, ging verder met Gojira in 1954 en bijvoorbeeld Jaws in 1975 en heeft recentelijk weer een aantal kleurrijke titels erbij gekregen: Mega Shark vs Giant Octopus en vooral niet te vergeten: Sharktopus!!!

Alhoewel ik fan van het genre ben, ben ik ook een kind van deze tijd: ik wil vette special effects en actie! Of het moet extreem debiel zijn. Een combinatie van de drie is natuurlijk het allermooist maar komt eigenlijk niet voor. Je kunt ze in ieder geval niet verwachten van een film uit de jaren vijftig. Toch viel Gojira me niet tegen. De special effects waren zoals ik ze verwachtte, zelfs aanzienlijk minder slecht dan ik ze in sommige andere films heb gezien. En ergens heeft het ook wel wat, zo’n man in een dinosauruspak.

Het aantrekkelijke van deze film zit hem voor mij in de historische relevantie. Aan de ene kant de verbeelding van het drama en trauma dat de Japanners hebben opgelopen door de twee atoombommen op Hiroshima en Nagasaki en een aanklacht tegen het gebruik van atoomwapens. Gojira is de atoombom en wat er gebeurt als atoomwapens worden gebruikt (vergelijk de mutaties van Gojira en de monsterlijk vervormde baby’s lang na 1945). Aan de andere kant is de film historisch interessant omdat een hele cultus is ontstaan rondom het monster. Gojira heeft niet minder dan zevenentwintig vervolgen! Met optredens van allerlei kleurrijke andere monsters zoals Mothra, Anguirus, Rodan en zelfs King Kong. De stijl van deze films is terug te zien in de hedendaagse popcultuur, bijvoorbeeld in The Mighty Morphing Power Rangers.

Gojira is een begrip, wellicht nog meer dan King Kong. Niet alleen aan de andere kant van de wereld maar ook in Europa en Amerika. Voorbeelden zijn de “metal” band Gojira uit Frankrijk, de Amerikaanse remake Godzilla uit 1998 en de tekst van de Zuid-Amerikaanse death metalband Sepultura: Biotech is Godzilla! Al met al 7 uit 10, vooral vanwege het concept.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten