donderdag 27 oktober 2011

Super 8 (2011)




Flut. Prut. Net geen smut. Wel heel erg kut. Dus niks voor Lut. Eigenlijk is het E.T. 2. Die vond ik vroegâh spannend, maar toen ik die een tijdje terug weer eens zag, vond ik het niet veel soeps. Er zaten dan ook verrekte weinig scènes met soep in. Ondanks dat het een kinderfilm is. Met kinderen erin. En daar heb ik niks mee. En hier zaten ook kinderen in. En iets buitenaards…

Verhaal? Jawel, er is ook een verhaal. Een mooi verhaal voor wie er van houdt. Voor wie er niet van houdt, is het een flutverhaal. Een groepje vriendjes van een jaartje of elf, gok ik, wil een zombiefilm maken (wat een goed idee!). Tijdens het filmen van een van de scènes zijn ze getuige van een enorm (belachelijk groot) treinongeluk. De trein blijkt iets mysterieus te vervoeren, en het ontsnapt! En dan gebeuren er allemaal hele spannende dingen, lieve kijkbuiskinderen!

Het zal vast aan mij liggen, maar met deze film kon ik echt niks. Het is niet verassend, niet spannend, er zit geen vette actie in, het raakt me niet en er zitten kinderen in. Daarnaast ergerde ik me aan het dramatische geneuzel wat er voor de verplichte kost tussen was geprakt: het overlijden van de moeder van het hoofdrolspelertje. Deze verhaallijn komt wel terug in de film, maar doet er totaal niet toe. Het is kaas nog vis zonder mosterd. En dan is het flauw. Echt Hollywood hatseklats werk.

Steven Spielberg vond de film goed genoeg om zijn naam aan te verbinden als producer. Dat was een vergissing of zegt iets over zijn gebrek aan smaak. Aangezien Tintin er binnenkort aankomt, besluit ik bij deze dat het te maken heeft met zijn gebrek aan smaak. Onze Steven staat sowieso niet bekend om zijn geweldig diepgaande en inspirerende producties. Met uitzondering van Jaws dan, die gaat tenminste ergens over!

Wie houdt van kinderfilms, E.T. en hersenloze Hollywood familiefilms, ga deze film zien! Voor alle normale mensen: ga Jaws kijken! Een dikke 5 uit 10 voor dit vehikel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten