zaterdag 22 oktober 2011

Hobo With A Shotgun (2011)




Rutger Hauer is terug! Nou ja, terug. De afgelopen jaren heeft hij natuurlijk in allerlei films gespeeld. Maar niet in films die opvallend waren. Of hij had maar een heel klein rolletje. Zoals in Sin City en Batman Begins. Ik kan me hem daar eigenlijk niet in herinneren. Als ik de lijst bekijk waarin hij speelde, is de eerste film die mij bekend voorkomt “Wedlock” uit 1991. Twintig jaar geleden! Eigenlijk opvallend, want hij is geen onverdienstelijk acteur zoals blijkt uit zijn rol in de klassieker Blade Runner. Maar dat heeft niet mogen baten. Het lukt Nederlanders maar zelden om door te breken in Amerika. Of je moet een Hollandse Schone zijn, zoals Famke Jansen.

Maar goed, Rutger Hauer dus. In een èchte Grindhouse film: rauw, bloederig en enigszins naar. Planet Terror of Death Proof zijn natuurlijk de bekende voorbeelden van Grindhouse revivalfilms, maar die zijn wat mij betreft net iets te goed. Planet Terror is net iets te leuk en Death Proof is net iets te goed. Natuurlijk is ook Hobo With A Shotgun niet zo goedkoop als Grindhouse uit de jaren zeventig, maar de nare manier waarop het sadistische element wordt verbeeld, doet het genre eer aan. De enorme bloederigheid en het overdreven geweld zijn ook kenmerkend voor het genre.

Het verhaal is (natuurlijk) dun: Een zwerver in een criminele stad neemt wraak op alle slechteriken. Terwijl hij eigenlijk alleen een grasmaaier wilde kopen! En alhoewel de film veel komische elementen bevat, kan ik niet zeggen dat ik het een grappige film vond. Het nare en sadistische ligt er daarvoor te dik bovenop. En daar zit misschien ook wel wat maatschappijkritisch in. Zo wordt er bijvoorbeeld een duidelijke referentie naar de underground video’s van Bumfights gemaakt.

Rutger Hauer bewijst voor mij met deze film dat hij een echt goede acteur is. Ik vind hem geloofwaardig als kalme maar ook als door woede gevoede en uitgerangeerde oude man. In die zin lijkt hij zichzelf met deze film enigszins op de hak te nemen. De moeite waard voor de liefhebbers van over-the-top bloederig en eigenaardige films. Precies wat Grindhouse hoort te zijn. Voor mij 8,5 uit 10.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten